Tekst, foto og Collage: Johnny Tauman Dronefoto: Ove Detlevsen
4. januar 2024
Banedanmark fastholder tidsplanen, som siger, at signalanlægget på Bramming-Tønderbanen bliver færdig etableret inden påske.
Du har måske som rejsende med GoCollective og DSB oplevet signafejl og aflysninger i det sidste års tid – og overgangen til det elektroniske system har været ramt af en en del uforudsete fejl.
RYK IND RIBE har talt med nogle lokoførere, som fortæller, at arbejdet nord for Esbjerg / Varde – sidst Vestbanen mellem Varde og Nr. Nebel nu er færdig etableret. En række mindre overgange er blevet lukket / andre sikret med bomanlæg.
Uheld i 1994
Det nye system betyder, at tog automatisk bliver stoppet, såfremt eksempelvis bomme ikke er sænket – eller en overkørsel ikke sikret.
For over 30 år siden blev et tog afsporet ved Roagervej, da en betonblander kørte frem, mens bommen var åben.
Heldigvis overlevede chaufføren, og alle i toget slap med skrækken, idet vognene pløjede sig ned i marken.
En sådan ulykke vil ikke være muligt med det nye sikkerhedssystem.
De ubevogtede overkørsler
Færdselsloven og vejskiltningen skelner mellem ”bevogtede” og ”ubevogtede” overkørsler. Begreberne er fra en tid, hvor der var ledvogtere, som boede i ledvogterhuse – i dag skelner man mellem automatisk sikrede og ikke-sikrede overkørsler. Den automatiske har varsling med klokker og blink – kan desuden være udstyret med helbomme, halvbomme og uden bomme.
Der vil blive monteret helbommeanlæg ved alle nuværende overkørsler, hvor nogle i dag har halvbomme løsning – andre blot et blinkende signal med klokke.
De bevogtede overkørsler
For tidlig fremkørsel – hvad nu?
RYK IND RIBE har tidligere skrevet om de bilister, der ikke respekterer færdselsreglerne, når bommene er på vej op. Det er ikke tilladt at køre frem, FØR de RØDE advarselsblink er slukkede.
Banedanmark mangler at besvare et væsentligt spørgsmål – nemlig hvad vil der rent teknisk ske, når biler kører ulovligt frem. Vi har tidligere fået oplyst følgende beskrevet i en artikel 15. juni 2022:
Banedanmark har besluttet at sikre jernbaneoverkørslen på rute 11 – Plantagevej / Trojelvej med et simpelt indgreb, da der har været nogle uheldige episoder inden for det sidste år. Det handler konkret om, at bomanlægget bliver aktiveret, selvom der holder biler / lastbiler på skinnerne.
Der er tale om Danmarks bredeste overkørsel – og med to lysreguleringer i nærheden ved henholdsvis P-plads VEST og Skovgrillen samt krydset Trojelsvej / Nørremarksvej / Industrivej, kan der ved stangtrafik opstå lange “fastlåste” køer. Banedanmarks medarbejdere vil sørge for at anbringe nogle følere i kørebanerne, som sikrer, at togene ikke kan få mulighed for fremkørsel mod overgangen, hvis der “hænger” et lastvognstog eller et andet køretøj på overkørslen. Dermed undgår man, at bomme lukker ned over et køretøj, og dermed ødelægger anlægget.
MEN HVAD MED FOR TIDLIG FREMKØRSEL PÅ ET AKTIV BOMSYSTEM?
At færdselsreglerne jo egentlig tager forbehold mod, at der kan køre biler på skinnerne, når det blinker rødt, er jo en helt anden sag.