Project Description

Støjvæggen har betydet reduktion af nogle få matrikler nærmest krydset Trojelsvej / Nørremarksvej

Tekst & Foto: Johnny Tauman
25. juni 2020

Det er helt umuligt at føre en samtale, da RYK IND RIBE sammen med Bent, der bor Nørremarksvej 69, er gået ud til rækken af metalpæle, som skal bære de gennemsigtige elementer i støjvæggen.
Mens kæmpe store lastbiler drøner over krydset – eller holder i tomgang  – forklarer Bent, hvordan støjvæggen på Trojelsvej består af to vægge. Fra krydset og mod jernbanen vil cykel- og gangstien ligge på den udvendige side det første stykke. Det betyder, at nogle husejere har måttet afgive noget jord . Senere føres stien  ind bag støjvæggen frem til jernbanen, hvorfra den fortsætter på lokalvejen på Plantagevej.

Helt lukket inde

– Vi glæder os helt vildt til at få den gennemsigtige støjvæg monteret, forklarer Bent, der bor sammen med Karen i ejendommen Nørremarksvej 69. Som det fremgår af billederne, så vil støjvæggen blive ført helt rundt om hjørnet – og dermed skabe et nyt havemiljø. Bent viser, at de ikke er færdige med at ændre haven til de nye vilkår.

Hold da op

Støjvæggen bliver et stykke over tre meter højt. Det betyder, at støjen fra lastbiler og busser vil blive bremset og reflektere. – Jeg synes bestemt, at metalstolperne er høje, men det er jo ikke første sted, DAV – Dansk Auto Værn – opsætter disse, lyder det fra Bent, inden han viser et lidt roligere sted – bag et planværk – længere borte fra Rute 11. Her skrives notaterne til artiklen færdig og tjekkes efter, så noget ikke er gået tabt i trafikstøjen. Bla. gentager Bent, at han har deltaget i alle informationsmøder forud for vejprojektet.

 

Annonce