Tekst og fotos Hasse Jørgensen, torsdag den 17. september.

Det var show, det var musikalsk underholdning på meget højt niveau, det var dramatisk historiefortælling på en ny måde. Det var kunst.

Rigtig mange ripensere fik sig torsdag aften en fantastisk oplevelse, da de så og hørte skuespilleren Bodil Jørgensen synge og fortælle om den tid fra 1864 til genforeningen i 1920, hvor Sønderjylland som bekendt var under tysk herredømme.

Bodil Jørgensens egen slægt hørte til det danske mindretal syd for grænsen, ligesom det tyske mindretal nord for grænsen efter genforeningen også var et accepteret mindretal. Som Bodil Jørgensen slog fast: sammen er vi et grænseland.

Aftenen havde navnet ”De forbudte sange” og titlen henviste til de danske sange, som danskerne ikke måtte synge i tiden fra 1864 og til genforeningen. Men aftenen handlede om meget, meget mere.

Dels sang Bodil Jørgensen sangene med akkompagnement af lokale Martin Schacks dygtige kvartet, og det var i øvrigt samme Martin Schack, der stod for det musikalske arrangement. Men Bodil Jørgensen fortalte også om den tyske stats ageren i det besatte land med udgangspunkt i hendes egen families oplevelser under tysk herredømme.

Bodil Jørgensen læste bl.a. breve fra den danske soldat Friederich, der af tyskerne var udkommanderet til at tjene ”das vaterland”. Men, som Friederich skrev til ”liebe mutti”, hvis fædreland er det, jeg kæmper for?

Brevene skildrede de rædsler, som soldaterne blev udsat for, og ”liebe mutti” besvarede selvfølgelig brevene indtil det sidste kom hjem uåbnet med teksten ”vermist, tot für das vaterland”

Bodil Jørgensen er en fantastisk skuespiller og en dygtig entertainer, og hendes evne til at kombinere det humoristiske med det tragiske gav tilskuerne en fantastisk oplevelse. Som en af publikummerne spontant udbrød efter de sidste klapsalver havde lagt sig: det var godt (med tryk på det).

Og det var godt. Bodil Jørgensen blev på blændende vis bakket op af Martin Schack´s kvartet, der ikke alene leverede en flot musikalsk præstation i Martin Schacks flotte arrangement, men som også med små virkemidler musikalsk og scenografisk understregede Bodil Jørgensens præstation.

Forestillingen blev opført i Ribelunds Festsal ved et arrangement lavet i samarbejde med musikforeningen Quedens. Egentlig var der kun planlagt en forestilling, men interessen var så stor, at der hurtigt blev lavet en ekstra forestilling. Det forstår man godt, når man har overværet forestillingen.

Publikum fik en fantastisk oplevelse

Hele ensemblet fik langvarigt, stående applaus.