Tekst & Foto: Johnny Tauman
28. december 2021
En mail korrespondance viser, at mange af forklaringerne omkring den ændrede beslutning om bygningen af en oplukkelig bro over Ribe Vesterå er forkerte.
RYK IND RIBE har fået indsigt i en række spørgsmål til og svar fra Vejdirektoratet, som viser, at selve vejprojektet blev meget dyrere end beregnet – faktisk hele 23 millioner.
– Vejdelen omfatter hovedentreprise udført af Barslund A/S, behandling af forurenet jord samt diverse mindre anlægsarbejder som ny toiletbygning på rasteplads, ’din fart’ hastighedsmålere, beplantning, etablering af støttemur mm. lyder det fra projektleder Mike Boesen.
Brugt 137 millioner
Der er indtil nu samlet set brugt 137 mio. kr. på Ribe-projektet. Dette indeholder både de egentlige entreprenørudgifter plus de samlede udgifter til projektering, rådgivning, tilsyn og administration, og indeholder dermed også de udgifter, der er relateret til klapbro/renovering af broen over Ribe Å (men for broen er der jo indtil nu ingen entreprenørudgifter, bortset fra udgiften til anlæg af interimsvejen).
Der er dags dato forbrugt ca. 84 mio.kr. på entreprenørdelen ekskl. interimsvejen. – Der er givet én bevilling til hele projektet, og det er derfor ikke muligt at skille de enkelte projektdele ud fra hinanden mht. økonomi. Endvidere er det heller ikke muligt at udskille internt VD-timeforbrug.
“Kun et restbeløb”
Der var ”kun” et restbeløb til den oplukkelige bro – og derfor: – Når det blev valgt at udbyde klapbroen med maksimal budstørrelse på 40 mio. kr. skyldtes det, at det maksimalt var dette beløb, der kunne rummes inden for resten af den givne bevilling for hele projektet. Klapbroen blev udbudt som den sidste del af projektet, skriver Mike Boesen.
Ingen anbefaling fra Vejdirektoratet
Vejdirektoratet har ikke anbefalet Transportministeren om at udskyde broprojektet. Vejdirektoratet blev i brev af 22. september 2020 fra Transportministeriet orienteret om, at beslutningen om genudbuddet af etablering af en klapbro over Ribe Å blev udskudt til de kommende infrastrukturforhandlinger, mens udvidelsen af rute 11 skulle fortsætte som planlagt.