Tekst Hasse Jørgensen, foto Esbjerg Kommune og Hasse, mandag den 17. april 2023

Det var en meget vidende og samtidig videbegærlig undervisningsminister, der mandag formiddag besøgte Vittenbergskolen Vadehav for ved selvsyn nærmere at sætte sig ind i, hvad forsøget med frikommuner indenfor skolevæsenet i virkeligheden betyder og kan.

Og det var en minister, der var meget begejstret for det, han så.

Mattias Tesfaye (S) havde i følge flere af deltagerne i arrangementet stillet mange og særdeles relevante spørgsmål. Ministerens besøg blev da også forlænget med mere end en halv time i forhold til den tid, der var sat af.

Og efter besøget var det en særdeles begejstret Mattias Tesfaye vi mødte udenfor skolen.

Spændende!

På spørgsmålet om, hvad ministeren havde set og fået med, lød det umiddelbare svar: – Spændende!

Kan det bruges til noget?

– Jeg er meget optaget af, at børn lærer noget. Jeg tror, at mange lærer bedre ved at røre, smage på eller arbejde med tingene fremfor blot at læse om dem. I valgfagene her på skolen, er det jo det, der sker.

– Det viser sig jo, at det er godt for de skoletrætte, men det er også godt for de skole glade. Det var jo netop årsagen til, at vi på Christiansborg lavede forsøget, at vi fandt noget, der gavnede alle.

Skal ordningen så fortsætte?

– Det er det, vi skal drøfte på Christiansborg, lød svaret.

Frihed til den enkelte skole

Der er tale om en toårig forsøgsordning, der giver større frihed til for den enkelte skole at tilrettelægge undervisningen og skoledagen, så den netop passer til det specifikke lokalområde.

I det omfattede program for ministerbesøget, der varede godt et par timer, deltog foruden ministeren også folketingsmedlemmerne Anders Kronborg (S) og Annie Mathiasen (V). Fra kommunen deltog bl.a. borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) formanden for skoleudvalget Diana Mose Olsen (SF), skoleleder Anita Kallesøe og pædagogisk leder Anna Kerstine Villadsen, ligesom ministeren havde lejlighed til at tale med flere faglærere og elever.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Minister blev orienteret både i praksis og teoretisk

Både Jesper Frost Rasmussen, Diana Mose Olsen og Anita Kallesøe var meget tilfredse med ministerens besøg og den store interesse, han udviste for forsøgsordningen.

Jesper frost Rasmussen og Diana Mose Olsen pegede samstemmende på, at det vigtige ligger i, at der i kommunen findes den overordnede børne- og ungepolitik, hvor også de ydre rammer for skolerne sættes. Indenfor de rammer, er det op til den enkelte skole at tilrettelægge undervisningen og skoledagen netop ud fra de behov, der er på den enkelte skole.

Dialog fremfor redegørelser

– Og når der opstår situationer, hvor forældre eventuelt kommer til mig, beder jeg ikke skolen om en redegørelse. I stedet for indgår vi i en dialog for at finde ud af, hvad der er op og ned.

– Og når skolerne skal spare, er det fordi, de har brugt for mange penge. De får et beløb, og så blander politikerne sig ikke, hvis de blot holder de overordnede linjer, lyder det fra Diana Mose Olsen.

Både borgmester og skoleudvalgsformand har fuld tiltro til, at personalet er så dygtigt og kompetent, at det sagtens kan klare opgaven uden politisk indblanden.

Jesper Frost Rasmussen peger på, at det er Holbæk i Nordvest Sjælland og Esbjerg, der er godt i gang med skoleforsøgene: – Mattias Desfaye var meget interesseret i at høre og lære om forsøget her. Og han gik meget op i at spørge ind til, hvad børnene og vi kan lære af det.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Mattias Desfaye fik også praktisk undervisning i “Nak og æd”

Også skoleleder Anita Kallesøe var meget begejstret for ministerbesøget: – Han er meget empatisk, og han stillede virkeligt nogle gode spørgsmål og interesserede sig for børnene og deres synspunkter.

Eleverne fik også oplevelse

Mens undervisningsministeren blev orienteret om skoleforsøget holdt ministerbilen, en stor Audi med chauffør udenfor hovedindgangen.

Og det kan nok være, at der blev kastet lange blikke efter den store bil. Ministerchaufføren var da heller ikke karrig med at vise bilen frem og forklare, hvordan den var indrettet, så ministeren også har en arbejdsplads, når han er på farten. Så mange af de elever, der ikke var direkte involveret i ministerbesøget, fik sig også en stor oplevelse takket været en venlig og beredvillig chauffør.

Ministerbilen fik mange beundrende blikke af både store og små.