Tekst og fotos Hasse Jørgensen, torsdag den 9. september

Mangfoldigheden i Ribe er stor. Og lige så stor forskel, der er på kunstmuseets have, Klostergården, katedralskolens gård og Rosenhaven og deres betydning for og historie i Ribe, lige så stor forskel var der på den musik, der torsdag i de sene eftermiddagstimer blev spillet de fire steder.

Det var spillestedet Termansens, der i samarbejde med JazzDanmark stod for et helt nyt tiltag: fire forskellige steder i de nævnte lokationer gav fire forskellige bands koncerter. Publikum gik så fra den ene gård eller have til den næste, og på den måde hørte publikum ikke alene forskelligartet musik men oplevede samtidig Ribe og de forskellige rum i byen.

Det er et koncept, der er opfundet under Covid19 og den dermed medfølgende nedlukning. Den gang viste konceptet sig levedygtigt, og der er ingen tvivl om, at den form for koncerter kan udvikles.

Desværre var der ikke for mange, der var med i arrangementet torsdag eftermiddag, og det var synd. For der var tale om en helt speciel og unik oplevelse, hvor de forskellige musikere på hver deres måde og med hver deres dygtighed og engagement viste, hvordan de kan betjene de forskellige instrumenter. Ind i mellem suppleret med rågeskrig og andre lyde fra flyvende dyr. Men netop det, at tilhørerne befandt sig midt i naturen med musikken gav en ny dimension.

Smag og behag er som bekendt forskellig, og i eftermiddagens oplevelse var der i sandhed noget for enhver smag. Det hele var i jazz-genren, og der var noget lige fra det, der minder om den traditionelle jazz til noget helt moderne.

I Klostergården gav Alberte Svenningsens Kvintet således prøver på en duo mellem saxofon og basun, og de to instrumenter går rigtig godt sammen.

I katedralskolens gård var det Konklave med Dea Marie Kjeldsen på percussion og Andreas Skamby på trommer, der slog rytmen an. Og det gjorde de ganske enkelt fænomenalt. Man savnede hverken strygere, blæsere eller guitarer. De rytmeinstrumenter, de to betjente sig af sammen med et legetøjsklaver, gjorde det hele.

Også Nana Rashid og hendes band leverede ”varen” i kunstmuseets have, og i Rosenhaven var det Carolyn Goodwin og trioen We Go Where We Go, der med følelse og indlevelse stod for den mere moderne musik.

Indtryk fra koncerten. Øverst t.v. fra kunstmuseets have, ved siden af Klostergården, nederst fra venstre katedralskolen og endelig Rosenhaven