Tekst & Foto: Johnny Tauman
14. juli 2021

– Vi arbejder i Ribe Træskibslaug for byen, lyder det flere gange fra oldermanden Preben Glud, mens han under samtalen flere gange byder på kaffe. RYK IND RIBE er på besøg i en fabrikshal på Industrivej, hvor Ribe Træskibslaug, der blev etableret i marts 2013, har til huse.

Mens snakken går akkompagneret til lokal radio fra et gammelt stereoanlæg, så melder spørgsmålet sig: – Var det ikke bedre at ligge inden ved åen, hvor der er turister og borgere, som kan kikke indenfor og følge de gamle byggeteknikker og fornemme duften fra materialerne?

Preben Glud holder en kort pause, mens han tænker! Sådan sker det ofte, for en oldermand buser jo ikke bare ud med en melding eller kritik. – Jo, og vi har også i flere år haft projektet klar med en placering langs Skibbroen mellem Erik Menveds Vej og Roklubben, men vi savner stadig et blåt stempel fra Esbjerg Kommune.

Reparationen udføres med præcision

I det store lokale er der orden og systematik – og mellem forskellige træbåde ses masten, som tilhører Johanne Dan. Med en tydelig håndværksmæssig tilgang er Preben Glud ved at lime en lus i bunden af masten: – Det nederste af masten var simpelthen gået til af råd, forklarer Preben, mens han ad flere omgang henter et speciel limblanding, som hældes ned i revnerne.

Først skal den lang mast pudses….

Masten på Johanne Dan er lidt speciel, i det den kan vippes. Sådan blev den lavet i 1972 med det formål, at skibet kunne sejle til Ribe under Ringbroen. Ved et par lejligheder i de snart 50 år, der er gået siden rederiet Lauritzen skænkede skibet til Ribe, har Johanne Dan været ude at sejle – bla. en slæbetur til Esbjerg for at få gennemført bund eftersyn.

– Men, kommer det med en alvorlig mine fra oldermanden: – den tunge mast skal ikke bare lægges ned. Det er simpelthen for farligt. Og en evert er jo som antydet også bygget med fast mast. Johanne Dan er i øvrigt en kopi af en evert fra 1867 ved navn Johanne. Skibet sejlede med byggematerialer og brændsel fra Skibbroen og rundt til ladepladser i Vadehavet.

Gaffel, bom og rorpind er klaret

Ribe Træskibslaug skal restaurere, nybygge, sejle og beskrive egnstypiske joller og sejlskibe af træ og har som en af opgaverne at vedligeholde og tilse Johanne Dan. – Ud over masten har vi haft fat i gaffel, bom og rorpind. Nu mangler de to sidesværd, som skal slibes og ny males, fortæller Preben Glud og forklarer, hvordan sværdene er med til at navigere skibet.

Kvalitet er nøglebegreb

Flere har fået øjnene op i forhold til kvaliteten i de opgaver, som bliver udført af Ribe Træskibslaug. Derfor var det ikke overraskende, da opgaven med en overlægger til Vilslev Kirke kom i ordrebogen. – Og vi er en forening med lidt mere end et halv hundrede medlemmer – alle + 60 år, siger Preben Glud, da han bliver spurgt til driften. – Vi har altid kaffe på kanden – og der drikkes meget, men ellers arbejder vi alle gratis. Så når man ser de tre værdier til arbejde, så er det kun den ene, der tæller: pligt – nød – LYST. Og her kommer der så 15-17 ripensere, der alle vil bare og opbygge skibsmiljøet i Ribe.

Piben er en tro følgesvend

Karen af Mandø

Den største opgave for tiden er restaureringen af Karen af Mandø – det foregår på skibsværftet i Egernsund og er gjort mulig med støtte fra diverse fonde. Skibet har fået ny bund og nye spanter – men bevaret den gamle motor. – Vi glæder os til, at Karen af Mandø bliver færdig – og så må vi jo se, hvor den skal ligge. Det bliver ikke ved Skibbroen, da masten ikke kan lægges ned, lyder det fra oldermanden, som håber på en placering ved Ribe Kammersluse. Hun kommer nok hjem til området i 2022.

Endnu en kop kaffe

Efter endnu en kop kaffe – og en god snak om ripensere – og ikke mindst vore bynære oplevelser, som har krydset hinanden i 60´erne, blev der sagt ordentlig farvel og på gensyn.