Tekst & Foto: Johnny Tauman
8. januar 2021

Teknik & Byggeudvalget skal 15. januar drøfte opkvalificering af private fællesveje for etablering af cykelsti fra Ribe (læs: Ø. Vedsted) til Vadehavscentret.

Resumé

Sagen om opklassificering af private fællesveje i forbindelse med anlæggelse af cykelsti fra Ribe til Vadehavscentret blev behandlet og godkendt på mødet i Teknik og Byggeudvalget den 15. maj 2020 samt på byrådets møde den 8. juni 2020.
Siden juni 2020 er der gennemført en ekspropriation af arealer til cykelstiprojektets gennemførelse, og der er taget endelig ekspropriationsbeslutning på byrådsmødet den 7. december 2020. Opklassificeringen af private fællesveje har desuden været i direkte partshøring og i offentlig høring i overensstemmelse med lovgivningen.
Sagen fremlægges hermed til endelig beslutning.

Sagsfremstilling

Som beskrevet i foråret er der valgt et forløb af stien, hvor ca. 2,5 km forløber på eksisterende mindre private fællesveje af varierende benyttelse og standard. Disse veje opklassificeres til offentlige veje, og de vil blive renoveret og opgraderet med fast belægning. Vedligeholdelsespligten vil samtidig blive pålagt Esbjerg Kommune, fremfor de enkelte grundejere.
Når de små veje asfalteres, vil de være mere oplagte at vælge som adgang til f.eks. Vadehavscenteret, og for at minimere biltrafikken er der derfor foreslået ændringer i vejenes anvendelse.

De vejstrækninger, som i dag er private fællesveje, og som foreslås opklassificeret til offentlige veje, er vist på kortet herunder med blå stiplet linje.

Vejenes anvendelse er desuden foreslået ændret således:

En strækning af Kløjsvej og en strækning af Sdr. Farup Vej gøres blinde. Strækningerne kan fortsat vejbetjenes fra henholdsvis vest og syd, for adgang til skov og marker mv., men vejene/cykelstien vil på den måde ikke kunne anvendes som forbindelsesvej til Vadehavet.

 

Beslutning om opklassificering af private fællesveje til offentlige har som nævnt været i direkte partshøring og i offentlig høring i overensstemmelse med lovgivningen.

2 høringssvar om Kløjsvej

I høringsperioden er der fremkommet 2 høringssvar. Der henvises til bilag:  Høringssvar vedr. Kløjsvej

Begge høringssvar handler om Kløjsvej, og om at der ønskes en mulighed for gennemkørsel for lokale borgere samt for arbejdskørsel. Den nuværende trafik ønskes desuden ikke flyttet til de øvrige veje.

Det er Teknik & Miljøs vurdering, at den påtænkte lukning af Kløjsvej fra øst er nødvendig for at undgå mere trafik på vejene/cykelstien for besøgende til Vadehavscentret. En skiltning alene, hvor f.eks. ærindekørsel er tilladt, vil ikke få den ønskede effekt. Borgere har tidligere gjort forvaltningen opmærksom på, at turistbusser ofte er kørt ind ad Kløjsvej med Vadehavscentret som destination, hvor de efterfølgende har været nødsaget til at bakke tilbage til V Vedsted Byvej, da vejen igennem skoven ikke egner sig til busser.

Vejen henligger i dag som en jordvej/arbejdsvej, og den nuværende gennemkørende trafik, som fremover skal flyttes til de øvrige mindre veje, er vurderet at være minimal.

Samtidig med ændringerne af vejenes anvendelse vil vejvisningen til Vadehavscentret blive gennemgået, så det sikres, at de er placeret optimalt. Dermed undgås det, at for mange trafikanter kører forkert i området.

Ændringerne er i øvrigt planlagt i samarbejde med politiet, idet politiet skal godkende afmærkningen på strækningen. Politiet er enige i behovet for de foreslåede afspærringer.

Indstilling til Byrådet

  1. Direktøren for Teknik & Miljø indstiller, at det indstilles til byrådet, at
    de ovennævnte private fællesveje opklassificeres til offentlige veje i overensstemmelse med vejlovens bestemmelser og med virkning fra datoen for byrådets beslutning.
  2. de foreslåede ændringer i vejenes anvendelse godkendes.

Vurdering – herunder alternativer

Hvis cykelstien mod forventning ikke bliver anlagt, gennemføres opklassificeringen af vejene ikke, og vejene forbliver således private fællesveje