Tekst & Foto: Johnny Tauman
7. januar 2024

Er det mon samme opgave, de otte entreprenøropgaver har budt på? I hvert fald har ”Fjernelsen af Interimsvej og brovederlag ved Ribe Å” mere end 3½ million kroner mellem det billigste tilbud og det dyreste.
Vejdirektoratet har besluttet at tildele opgaven til Otto Chrestensen A/S fra Arnum, der har den samlede evalueringspris på 2.914.453,00 kr.
Det lokale Ribe-firma Nørgaard Anlæg Aps var næstbilligst med et bud på 3.898.581,00 kr.
Højdespringeren var Poul Hansen Entreprenører A/S, hvis bud lød på 6.431.627,13 kr.

Sandet kom fra Storkesøen

RYK IND RIBE tænker lige højt! Interimsvejene, som ud over asfalt og stabilgrus består af sand fra Storkesøen, er vel den mindste del – 25.000 m3  . I anlægsfasen kørte der 80-90 lastvognstog dagligt!

Derefter følger nedbrydning af brovederlag. Men så er der lige spunsvæggene og retablering af bredden /brinken til Ribe Vesterå – det må kræve en del arbejdstimer på begge sider af åen.
MEN! God fornøjelse!

5 mio. kr. var maksimum

På vejdirektoratets Udbudsportal kan man læse, at arbejdet skal udføres i perioden april 2025 til august 2025. Opgavestørrelsen er i kategorien 1-5 mio. kr.

Vil du vide mere – så kan du læse hele opgaven her: Fjernelse af interimsvej

Arkivfoto fra arbejdet med spunsvæggen på nordsiden

Spunsbeskrivelsen

For fjernelse af spuns skal anvendte materiel, der er opgaven overlegen og egnet hertil. Der skal udføres tæt afskærmning mod Ribe Å, intet må falde ned i åen eller på brinkerne.
Delvis fjernelse af spuns og ankerspuns er angivet som et tillægsarbejde i tilbudslisten og iværksættes kun efter forudgående aftale med bygherre/tilsyn, hvis total fjernelse giver betydelige udfordringer som f.eks. kræver gravearbejde i brinker. Såfremt spuns og ankerspuns fjernes delvist skal det fjernes til min. 1 meter under oprindeligt terræn og efterladt spuns skal indmåles og der skal afleveres digitale tegninger med disse i hhv. dwg og pdf. format.