Tekst og fotos Hasse Jørgensen, lørdag den 8. januar 2022
Et enestående projekt, der har set dagens lys i Ribe, og som er blevet landsdækkende med tråde helt til Paris, er netop i denne weekend i gang i Ribe. Og der kommer yderligere en weekend, hvor der også skal arbejdes på projektet.
Det er to lokale, Bjørn Jensen og Jacob Michelsen, der sidste år fik ideen, og den viste sig så god, at den i år er blevet landsdækkende men fortsat med udgangspunkt i Ribe.
Det hele handler om Team Rynkeby og det at skaffe midler til Børnecancerfonden, så der kan forskes yderligere i kræftsygdommene.
Ideen går ud på, at Fur Bryghus leverer tre specialøl. De pakkes i en kasse og sælges for 125 kroner, hvoraf mere end 50 kroner går til Børnecancerfonden. Æskerne med øl bestilles af de øvrige hold i Team Rynkeby, som sælger æskerne i deres lokalområde.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Da ideen sidste år blev prøvet for første gang, lykkedes det at sælge 14.000 æsker med øl, og det gav et overskud til Børnecancerfonden på 530.000 kroner.
– Og i år håber vi, at vi kan sælge væsentligt flere, så vi kommer op på et par millioner kroner i overskud, fortæller Bjørn Jensen og Jacob Michelsen.
De to lægger heller ikke skjul på, at uden kæmpe opbakning fra det lokale erhvervsliv, kunne projektet slet ikke give de mange penge. Vognmand Preben Leth sørger for distributionen af de mange æsker, direktør Morten Jepsen, Rilesa, lægger lagerkapacitet til, og i denne weekend er der 120 mennesker i flere hold, der pakker de mange æsker med øl. AB Catering sørger for forplejning af de mange ”pakkere”, ligesom Kvickly Ribe er aktivt med, og her kan gaveæskerne også købes. I Sydvestjylland er det kun muligt at købe æskerne rent fysisk to steder, nemlig i Kvickly Ribe, eller hos Vineksperten i Esbjerg. Ellers skal man have fat i en af rytterne fra Team Rynkeby, som også sælger dem.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Denne lørdag formiddag er en lagerhal hos Rilesa på Ørstedsvej fyldt med paller med papkartoner, der skal samles, papkasser med ølflasker, der skal åbnes og øllene sorteres i æskerne klar til forsendelse og salg. Der er livlig aktivitet, og ”pakkerne” er ryttere fra Team Rynkeby, familiemedlemmer – både små som store – venner og bekendte. Og selv om der er travlt, og det er knebent med plads mellem de store stabler af æsker, går snakken livligt og humøret er højt.
Ud over de nævnte er også Designerskolen i Kolding involveret i projektet. Skolens elever har tegnet de etiketter, der er på ølflaskerne i æskerne. Den fælles overskrift er LEV, der selvfølgelig relaterer til livet, som det hele handler om. L står for livet, E relaterer til eventyret, og her er figuren en dreng, der helbredt for sygdommen søger ud i verdenen, da han har fået en ekstra chance. V relaterer til viljen og dermed motionsdelen bag projekt Team Rynkeby, der som bekendt går ud på, at de forskellige hold kører fra Danmark og mødes i Paris.
– Og du kan godt undvære lagerpladsen, mens det her står på?
– Jeg er selv en del af holdet, og ja, det kan jeg godt. Det er et godt formål, siger indehaveren af Rilesa, Morten Jepsen.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Fakta
Team Rynkeby kører normalt fra Danmark til Paris, men sidste år måtte holdene køre rundt i Danmark på grund af covid19.
I år køres ”løbet2 i uge 28 og alle er opsatte på, at turen i år skal gå til Paris.
I år starter 21 hold.
Salgsperioden for ølæskerne er fra den 15. januar til den 15. februar. De forskellige holds medlemmer tager mod forudbestillinger på æskerne, og når bestillingerne er kommet ind, sendes æskerne fra Ribe til de pågældende hold, der så afregner med initiativtagerne i Ribe og leverer dem til køberne.
I Kvickly Ribe kan æskerne allerede købes fra i morgen, søndag.