Tekst og foto Ribe Kunstmuseum, mandag den 15. november

Månedens Kunstværk: Kristian Zahrtmann, Brystbillede en face af en gammel kone fra Ribe med pibekappe, 1875, olie på lærred, 33,4 x 32 cm. Ribe Kunstmuseum

På Ribe Kunstmuseum findes et lille maleri. Maleriet forestiller en gammel kone, som maleren Kristian Zahrtmann malede, da han besøgte Ribe i 1875. Zahrtmann besøgte egentlig Ribe for at male Domkirken, som han gerne ville bruge som kulisse i nogle af sine malerier. På Ribe Kunstmuseum kan du se nogle af de værker, som Zahrtmann malede, mens han var i Ribe.

Det var dog ikke kun i Domkirken, at Zahrtmann fandt inspiration til sine malerier. I klosteret mødte han nemlig en gammel kone, som fangede hans opmærksomhed. Konen hed Marie Thøgersen og var 91 år gammel. Zahrtmann brugte hende som model, da han var fascineret af hendes ansigt og hendes påklædning. Det var ikke så nemt at male Marie, for hun fik ofte gæster til kaffe. Så måtte Zahrtmann vente til hun var færdig og kunne sidde model igen.

Marie har en brunlig kjole på med farverige striber, et gult og rødt tørklæde samt en pibekappe på hovedet. En pibekappe er en slags kyse. Farverne i tøjet inspirerer Zahrtmann, og han bruger nogle af de samme røde og gule farver i Maries ansigt. Den hvide pibekappe har også fået gule og røde strejf. Det syntes Zahrtmann gjorde den mere spændende end hvis den udelukkende havde været hvid.

Zahrtmanns har modelleret sin Maries ansigt op af lys, skygge og farvernes samspil. Halvdelen af hendes ansigt er i skygge, den anden halvdel er oplyst. Zahrtmanns måde at opbygge sit billede på giver et intenst og spændende portræt, der opfordrer til fordybelse.

Om kunstneren:

Kristian Zahrtmann blev født på Bornholm i 1843.  Herefter flyttede han til Sorø, hvor han begyndte at tegne og male. I 1864 blev Zahrtmann optaget på Kunstakademiet, hvor han blev undervist af bl.a. Wilhelm Marstrand, som du også kan se et værk af her på Ribe Kunstmuseum. Da han var færdig på Akademiet begyndte han at male sammen med nogle andre malere i det, der hed ”Huleakademiet”. Det var en samling af malere, der var utilfredse med, at maleriet i Danmark ikke havde fornyet sig i mange mange år.  Zahrtmann underviste selv unge kunstnere på det, der kom til at hedde Kunstnernes Frie Studieskoler. Det var et statsanerkendt modsvar til Kunstakademiet, og man underviste på en helt anden måde, end man gjorde på Akademiet. Zahrtmann kom herved til at præge en hel generation af kunstnere og havde en enorm indflydelse på dansk kunst omkring år 1900.

Før Zahrtmann blev en inspirator for unge malere, besøgte han Ribe. Her mødte han kvinden Marie Thøgersen, som han malede flere gange i forskellige situationer. Det var ikke atypisk, at Zahrtmann genbrugte modeller i flere af sine værker. Et eksempel er værket fra Bornholms Kunstmuseum Bedstemoder med sit barnebarn. Her ses en kvinde sidde ved rokken mens en lille pige sover. Kvinden har fuldstændig den samme påklædning, som Marie Thøgersen i Ribe Kunstmuseums samling.

Det samme gjorde Zahrtmann med ”Mor Thule”, som findes på Bornholms Kunstmuseum. Zahrtmann var glad for at male gamle damer og især deres rynkede og vejrbidte ansigter. De lagde op til at udforske skygger og farver.

I en årrække udførte Zahrtmann primært historiske scener, især af Christian d.4.s datter, Leonora Christina, som i mange år blev holdt fanget i Blåtårn. Hendes bog, Jammers Minde, genudkom i 1869 og blev en stor inspirationskilde for Zahrtmann. På Fuglsang Kunstmuseum findes et maleri, som skildrer Leonora Christinas død i Maribo Kloster, hvor hun levede efter at hun var blevet løsladt.  Lige som Mor Thule og Marie Thøgersen var Leonora Christina en karakter, der gik igen i Zahrtmanns værker.