Tekst Hasse Jørgensen, foto Esbjerg Kommune, onsdag den 17. september 2025

Som en del af sommerens trafikforsøg i Ribe har Esbjerg Kommune fået gennemført vibrationsmålinger på udvalgte bygninger i midtbyen. Resultaterne viser, som Ryk Ind Ribe kunne fortælle i går, at der ikke er registreret overskridelser af grænseværdierne for bevaringsværdige bygninger, ved det trafikmønster der er er målt under forsøget.

For at få ny viden om, hvordan den gennemkørende trafik påvirker middelalderbyens bygninger, supplerede Esbjerg Kommune trafikforsøget i 2025 med målrettede vibrationsmålinger i Grønnegade, Dagmarsgade, Korsbrødregade og Sønderportsgade.

Målingerne blev udført på 16 bygninger langs de mest trafikerede brostensgader. I 14 dage registrerede måleudstyr på bygningernes sokler den gennemkørende trafiks påvirkning. De højeste vibrationer i 2025 blev målt i Sønderportsgade med 2,03 mm/s, mens øvrige gader lå på mellem 1,66 og 1,98 mm/s. Grænseværdien for fredede og bevaringsværdige bygninger er 3 mm/s, og ingen af målingerne overskred denne grænse.

En lignende undersøgelse blev gennemført i 2004. Dengang viste målingerne risiko for skader på bygningsarven fra tunge køretøjer ved hastigheder helt ned til 15 km/t. Konklusionen var, at hvis hastigheden holdes nede på 10-15 km/t, vil kørsel med lastbiler og biler ikke medføre vibrationsniveauer, som giver risiko for skader.

Trafikforsøget evalueres

Vibrationsmålingerne er en del af det samlede trafikforsøg, hvor Esbjerg Kommune i sommeren 2025 testede mindre indgribende tiltag med især tydeligere skiltning til byens store parkeringspladser og kampagneskilte med opfordring til at køre langsomt i midtbyen. Målet var at reducere unødig gennemkørsel, mindske presset på de snævre gader og samtidig gøre det nemmere at finde en p-plads uden for den historiske bykerne.

– Det er glædeligt, at vibrationsmålingerne ikke viser overskridelser ved det målte trafikmønster. Jeg kan håbe, at vi er lykkedes med at få toppen af farten. I de kommende måneder samles resultaterne fra både målinger, tællinger og analyser til et samlet billede af sommerens trafikforsøg, siger Morten Andersson, formand for Styregruppen for Trafik og Parkering i Ribe og chef for Natur & Byrum i Esbjerg Kommune.

Den samlede evaluering af forsøget forventes klar i begyndelsen af 2026, hvor resultaterne vil indgå i den videre politiske behandling af trafik og parkering i Ribe.

Resultaterne af rapporten kan ses her:https://www.esbjerg.dk/planer-projekter-og-trafik/trafikplanlaegning/trafikforsoeg-i-ribe