Tekst Hasse Jørgensen, pressefoto, søndag den 4. februar 2024

Fjernøstens klange og nordiske stemninger kombineres med jazz og et strejf af klassisk: Hirabayashi, Mazur og Hovman på Termansens

Siden albummet ”Makiko” blev udgivet i 2006, har trioen Makiko Hirabayashi, Marilyn Mazur og Klavs Hovman høstet store roser på den internationale jazzscene. I de seneste 17 år har bandet turneret i Europa og Asien, og den nyeste udgivelse, Meteora, blev nomineret til ’Best Of 2023’ af Downbeat Magazine – det er således bestemt ikke hvem som helst, der lørdag d.17. februar lægger vejen forbi Termansens kl.20.00.

Hirabayashi er født i Tokyo og startede som fireårig med at spille klaver – et talent, som fik hende til Berklee College of Music. Her var den oprindelige ide at studere filmmusik, men gennem improvisation og komposition blev hun hurtigt en del af Bostons jazzmiljø. Hirabayashis baggrund og erfaringer kan høres gennem kompositionerne, der forbinder jazzmusik med klassisk musik, Østens mystik og nordiske stemninger. Siden 1990 har hun været bosat i København.

Mazur har gennem de sidste 50 år etableret sig selv som en musikpioner inden for verdensmusikken. I 1980erne turnerede hun som en del af Miles Davis’ orkester samt med saxofonisten Wayne Shorter, og i 1990erne var hun tilknyttet saxofonisten Jan Garbareks gruppe. Herudover har hun stået i spidsen for forskellige ensembler verden over. Mazur blev født i New York men har boet i Danmark siden hun var seks år. Hun spillede klassisk klaver som niårig, og er uddannet klassisk percussionist fra Musikkonservatoriet – og så har hun lært sig selv at spille en række forskellige instrumenter til perfektion, hvilket publikum vil komme til at opleve til koncerten d.17.2. Mazur har vundet et hav af priser, bl.a. Jazzpar Prisen i 2001 og Ben Webster Prisen i 1983.

Hovman mestrer bassen til fulde. I 1980’erne fungerede han som husbassist på La Fontaine og har som freelancemusiker turneret med – og akkompagneret – en række musikere i ind- og udland. Han har siden 1998 virket som hovedfagslærer, studielektor og fagkoordinator på Rytmisk Musikkonservatorium. Hovman var herudover i mange år bassist for Etta Cameron og har også været en del af New Jungle Orchestra, for blot at fremhæve nogle af dem mange projekter han har sat sit præg på.

 

Tilsammen har de tre musikere opbygget en evne til at følge hinanden helt intuitivt, og man vil til koncerten på Termansens opleve et samspil af usædvanligt højt niveau.

Billetter kan købes via dette link