Tekst: Johnny Tauman     Dronefoto: Ove Detlevsen
5. februar 2021

Mange stiller spørgsmål om vejprojektet. Er arbejdet færdigt – og hvad er den samlede pris løbet op i. Og hvordan ser det ud med økonomien til en klapbro – og hvem  har bestilt den seneste undersøgelse af Ringbroen.
Derfor har RYK IND RIBE bedt Vejdirektoratets projektleder Mike Boesen give svar på 7 spørgsmål – og herunder også en forklaring på en misforståelse i forhold til den økonomiske ramme. Han skriver som indledning til nedenstående: – Vi har nu efter bedste evne udarbejdet svar på RYK IND RIBEs spørgsmål.

a. Hvad kostede udbygningen af Rute 11 alt i alt – altså vejudgiften?

Vejudgiften (entrepriseomkostningen for udvidelsesstrækningen) er fortsat ikke kendt, da arbejderne på udvidelsesstrækningen endnu ikke er afsluttet. Der udestår bl.a. udlæg af slidlag og diverse finish-arbejder i 1. halvår af 2021.

b. Hvad kostede stitunnellen fra Farupvej til Plantagevej?

Anlægget af stitunnelen var en del af vejudvidelsesentreprisen. Ved at gennemgå udgifterne her vil vi anslå, at stitunnelen har kostet ca. 12 mio. kr.

c. Interimsvejen – burde den ikke konteres som en del af projektet?

’Udbygning af rute 11 gennem Ribe’ består af en række del-entrepriser – herunder også en entreprise vedr. interimsvejen. Interimsvejen er derfor konteret som en del af projektet.

d. Alle skriver, at der skal tilføres midler for at finde de 55 millioner til en klapbro – men er det virkelig sandt. Kostede vejen virkelig 186 millioner minus bro til 55 millioner = 131 millioner.?

Det er korrekt, at Vejdirektoratet har ansøgt om yderligere midler til opførelse af klapbro over Ribe Å. Det skyldes, at ’udbygning af rute 11 gennem Ribe’ har været ramt af en række fordyrelser, samt at projektets risikobillede har været udfordret, således har der været en større sandsynlighed for, at projektet i sin helhed ikke kunne udføres inden for projektbevillingen på 170,7 mio.kr. (FL-21).

Endvidere kan dit regnestykke ikke stilles op, som du gør ovenfor. De 186 mio.kr., som du nævner, er projektets totalbevilling, da der blev indgået politisk forlig om det i august 2016. I dette beløb indgår reserver, vi ikke har adgang til at bruge uden politisk accept (K2B-reserve). Der er indeholdt udgifter til PTA (projektering, tilsyn og administration). Derfor er udgiften til udvidelsesstrækningen betydelig mindre, end du regner dig frem til.

Mht. til udgiften på 55 mio.kr. til klapbroen er der tale om den rene, forventede entrepriseudgift. Vejdirektoratet er nødt til at have et noget større råderum før igangsætning i marken, da der erfaringsmæssigt påløber en del ekstraarbejder og projektændringer ift. det udbudte projekt.

e. Hvem bestilte den ekstra undersøgelse af Ringbroen?

Undersøgelsen af den eksisterende bros bæreevne og levetid er bestilt af Transportministeriet.

f. Er forligspartierne parat til en ændring af en lovbestemmelse om opførelse af en klapbro – og kan de ændre en lov uden en ekstraordinær sagsbehandling og afstemning.

Beslutning om passagen af Ribe Å – herunder et muligt genudbud af klapbroen og anvisning af finansiering hertil – er udskudt til de kommende forhandlinger om en grøn mobilitetsplan.

g. Hvem skal stå for bygningen af en ny klapbro – forstærkning af den eksisterende bro?
Og hvornår skal processen i gang?

Inden dette spørgsmål kan besvares, skal der træffes en politisk beslutning – der henvises til svaret på spørgsmål f.