Tekst og fotos Hasse Jørgensen, mandag den 17. juni

Vadehavsskolen – og det vil sige folkeskolen i den gamle Ribe Kommune – står foran en stor forandring. Det gælder ikke kun for de ældste klasser, men det gælder samtlige klassetrin på de fire skoler nemlig Gredstedbro Skole, Ansgarskolen, Vittenbergskolen og skolen i Egebæk-Hviding.

Dertil kommer, at der også kigges på strukturen for de kommende 10. klasser.

Det fremgik klart af et informationsmøde, der blev holdt i Fællessalen i Seminariehuset inviteret af Vadehavsskolen. Et møde, der i øvrigt gentages i morgen eftermiddag med start klokken klokken 16.30 samme sted.

At der kommer til at ske forandringer, synes klart, men hvad de forandringer munder ud i, ved ingen. Det afhænger i sidste ende af en politisk beslutning i byrådet.

Men det, der startede med at kigge på en fælles overbygningsskole for de fire skoler i Vadehavsskolen, har nu ændret karakter, hvor en arbejdsgruppe kigger på hele Vadehavsskolen, altså alle klasser fra 0. til 9. Og som skolechef Bo Meldgaard kunne løfte sløret for, er der også en arbejdsgruppe, der kigger på strukturen for 10. klasserne.

Ideen om at lave en fælles overbygningsskole i Seminariehuset, hvor privatskolen Riberhus har forladt mange lokaler efter udflytningen til den tidligere handelsskole, er stadig aktuel, men den arbejdsgruppe, der er nedsat for at se på tingene, har fået kommissoriet udvidet til at omfatte hele Vadehavsskolen.

Og, som det blev slået fast flere gange på mødet, handler det om at give elever og lærere de bedste arbejdsmuligheder eksempelvis ved at lave specielle indlæringsområder og procesområder forstået på den måde, at eleverne først mødes for at få teori og dernæst går i procesområdet for at arbejde med det givne emne.

En idé, en elev kunne gå varmt ind for. Som hun sagde, kniber det at holde fokus, når man sidder i det samme klasselokale i alle timerne, hvorimod det virker inspirerende, hvis man kommer i nye lokaliteter.

Arbejdsgruppen har kigget på en skole i Århus, hvor man med succes har brudt op med den gængse måde at tænke skole på og netop delt lokaliteterne op i læringsområder og proceslokaler.

Vadehavsskolens administrationschef, Martin Andreasen, og leder Anita Kallesøe Jørgensen.

I mødet i aftes deltog omkring 60 forældre, mens arbejdsgruppen var repræsenteret af skolechef Bo Meldgaard, leder af Vadehavsskolen Anita Kallesøe Jørgensen, administrativ leder Martin Andreasen samt Jørgen Borg fra forvaltningen.

Blandt de 60 fremmødte var der langt fra enighed om, hvordan den fremtidige skolestruktur skal se ud. Målet, nemlig den bedst mulige skole for børnene, var der enighed om, men det kneb noget mere, når det drejede sig om midlerne.

Men, som det blev understreget fra embedsmændenes side, var det ikke et høringsmøde, for der er overhovedet ikke truffet beslutninger endnu. Arbejdsgruppen skal komme med et oplæg, som politikerne skal have med i budgetforhandlingerne, for det her er under alle omstændigheder så stor en beslutning, at den skal med i de politisk økonomiske drøftelser.