Tekst og foto Hasse Jørgensen, fredag den 6. september 2024

Et meget usædvanligt besøg fandt fredag sted i Ribe.

Ribe og Ribe Bryghus har tidligere haft besøgt af et veterantog, specielt fra Veterantog Vest i Bramming, Men fredagens besøg var helt usædvanligt. Det var et par og fyrre togentusiaster og medlemmer af Nordisk Jernbane Klub, der besøgte domkirkebyen og bryghuset i foreningens eget tog. Et motortog bygget i 1954 og som kørte til og fra Tronhjem frem til 1989, hvor Nordisk Jernbane Klub købte toget, fik det transporteret til Danmark og fik det sat i stand, så det nu kan køre igen.

Normalt er køreture med veterantog af kortere distancer, men gæsterne fra Nordisk Jernbane Klub er på en tre dages tur i Jylland. Klubben holder til i Græsted i Nordsjælland, og deltagerne stod op klokken fem fredag morgen for at komme med toget til det sydvestjyske.

Togfører på turen og kasserer i foreningen, Peter Christensen, fortæller, at Nordisk Jernbane Klub egentligt blev dannet som en modsætning til Dansk Jernbane Klub, da medlemmerne af den nordiske klub gerne vil på længere udflugter på bane også i norden.

Da toget var rangeret ind på et sidespor i Ribe, kunne gæsterne besøge Ribe Bryghus, hvor de fik en orientering om bryghuset og dets historie, og efter det var der et lækkert måltid mad, inden gæsterne og veterantoget fortsatte til Esbjerg, hvor der blev overnattet på hotel.

Lørdag gik turen videre til Thyborøn og retur til Esbjerg men dog med de offentligt tilgængelige tog, da veterantoget ikke er forsynet til at modtage de moderne signaler, som banen langs den jyske vestkyst er udstyret med.

Veterantoget må i øvrigt kun køre 70 kilometer i timen, og da togets egen køreplan som særtog skal passes ind i den ordinære køreplan, er der mange stop under vejs.

Men de betyder ikke noget, for der er rigelige forsyninger af både vådt og tørt om bord. Efter Nordisk Jernbane Klub erhvervede toget, har de bygget det en smule om, så pakrummet er omdannet til køkken, og herfra kan omkring 40 mennesker bespises to gange dagligt. Og traditionen byder, at sidste aftensmåltid på de lange ture er forloren skildpadde smagt til med sherry.

Øverst t.v. hører deltagerne om bryghuset, og til højre er det togfører og kasserer Peter Christensen i autentisk uniform fra DSB. Nederst t.v. er det togets lille køkken, derefter passagerdelen af toget, og til højre spisevognen, hvor der dækkes op med hvide duge samt kniv og gaffel, når der serveres.