Tekst & Foto: Johnny Tauman
xx. maj 2021
En kort strækning – mellem 50 og 100 meter – har gennem mere end 10 år skabt farlige situationer og 8-9 færdselsuheld på V. Vedstedvej. Det sidste skete for blot få dage siden, da en bil mistede vejgrebet og trillede rundt for at lande mellem træer.
Mange årsager
– Det kunne være endt fatalt, fortæller pædagog Kim Olsgaard Jochumsen, der bor i en nærliggende ejendom. Da vi sammen ser på ulykkesstedet og vejforholdene, så ser det ud til, at fire faktorer kan spille ind i forhold til mange uheld. – Det handler om for høj fart, pludselige dyr på vejen (der er advarselsskilt inden svinget), lavt hængende sol med blændende effekt og mistet vejgreb pga. høj kant ved møde med andre køretøjer, hvor især busser og lastbiler presser personbiler pga. den nuværende vejbredde, siger Kim, der har forsøgt med henvendelser til Esbjerg Kommune og Politiet.
Strækningen frister til fart
Når man kommer fra Egebæk-Hviding – og kommer forbi vejbump / skiltet med byzone ophører, kan man se rigtig langt på en lige strækning. Her fortæller beboere, at der ofte trædes lidt hårdere på speederen, og at der kan opstå farlige situationer, da udkørslerne på nordsiden af vejen er mere eller mindre skjult af skov.
Mistet vejgreb har været årsag
Mens vi snakker, kommer flere biler forbi – og bare en almindelig forbi kørsel i svinget kræver opmærksomhed. – Jeg oplevede en ulykke i 2011, hvor nogle unge mennesker kørte galt – og hvor den ene mistede livet, fortæller Kim, som har leveret nogle optagelser fra ulykken forleden og 4. oktober i 2020. – Det er vigtigt, at der bliver set på svinget, og at den høje rabat bliver justeret, så bilister ikke mister vejgreb – og ved at hive i rattet mister kontrollen over bilen, siger Kim Olsgaard Jochumsen. Han fortæller også om en bil på afveje kom i et ukontrolleret forløb på tværs af cykelstien på den modsatte side af V. Vedstedvej.
Beboerne langs V. Vedstedvej kunne godt tænke sig, at strækningen bliver en 60 km zone – og henviser bla. til den øgede trafik med personbiler og ikke mindst busser, som kører til Vadehavscentret. – Den sidste ulykke skete 13. maj omkring kl. 08.30, mens dødsulykken ifølge ældre avisartikler skete midt på dagen. Der er således ikke tale om tidspunkter, hvor sigtbarheden var en udfordring, men snarere vejens forløb og beskaffenhed, slutter Kim Olsgaard Jochumsen, der håber, at der snart sker noget trafik forebyggende på stedet.
Vej & Park vil tydeliggøre svinget
RYK IND RIBE har forelagt atiklen for Esbjerg Kommune afdeling for Vej og Park. Ingeniør Jane Kømmel Svinkløv vurderer over for RYK IND RIBE, at det ikke er tale om en særligt trafikfarlig vejstrækning. Strækningen har et kurvet forløb som så mange andre lignende strækninger i landzone.
Hun henviser til Færdselslovens §41, hvoraf det fremgår, at et køretøjs hastighed til enhver tid skal være afpasset efter forholdene. Det betyder, at strækningen ikke lever op til en generel lokal hastighedsnedsættelse.
Forelagt fotomaterialet siger Jan Kømmel Svinkløv, at vejforløbet bliver tydeliggjort med kantpæle på ydersiden af kurven. Hun vil desuden bede kommunens Entreprenør besigtige rabatterne og vurdere, om der bør rabatsaneres på strækningen.
Med til Esbjerg Kommunes vurdering er også, at der ikke er registreret uheld i kommunens register – det samme er gældende for Politiet og Skadestuen.