Tekst & Foto: Johnny Tauman
18. november 2024

En lang række beboere på Damvej, Holmevej og Møllevej ser frem til, at mange års kamp – nærmer sig 10 år – for at sikre den lokale trafik med tidsbegrænset parkering måske kan blive en del af den trafikale forsøgsperiode.

– Det handler kort og godt blot om at flytte nogle skilte – og dermed udvide den zone, som dækker den indre by med de to veje, lyder den samstemmende forklaring fra beboerne, der henviser til tidligere afholdte borgermøder, underskriftsindsamling samt adskillige henvendelser til forvaltningen.

På hverdage og i sommerferien vælger rigtig mange at parkere lovligt langs såvel Holmevej som Damvej uden tidsbegrænsning – nogle bilister respekterer imidlertid ikke beboernes indkørsler.


– En stor del af de parkerede biler tilhører gymnasieelever – og mon ikke de kan gå fra P-Syd, lyder en undrende kommentar. Mange klassekammerater går jo fra Ribe Station til Puggaardsgade.

Der er specielt to forhold, som bekymrer – nemlig den begrænsede mulighed for at orientere sig, når man skal ud på Damvej, som kun har en vognbane ”fri” for biler.
– Bilister, der bruger Damvej til gennemkørsel kører ofte lidt hurtigere end nødvendigt for ikke at blive fanget af en modkørende, lyder en af iagttagelserne, men hvad der er værre er børnenes skolevej. – Mange børn tør simpelthen ikke cykle på Damvej, men vælger i stedet at cykle på fortovet uden at tænke på, at beboere har vanskeligt ved at se dem, når bilen skal køres ud på Damvej fra garagen / carporten.

Hævede Flader

 

Beboerne peger på en række trafikforanstaltninger, som kan være med til at sænke hastigheden. – Der står godt nok et skilt med 30 km ved Katedralskolens Idrætshal, men dette skilt er ofte skjult bag parkerede biler på græsarealet. – Vi opfordrer til, at der etableres to røde Hævede Flader på kørebanen – dels i ”Falckkrydset” (Stampemøllevej / Damvej / Sønderportsgade / Holmevej) dels hvor mange passerer Damvej mellem P SYD-stien og Kirkegårdsalléen.

Netop her vælger mange at skrå over vejen i den korteste linje. Ved Ribe Byferie kan en optimal løsning ses med en rød Hævet Flade.

RYK IND RIBE erfarer, at der i planlægningen for 2025 er afsat beløb til Hævet Flade i ”Falckkrydset. Det må anbefales, at denne hævede vejbane bliver løst tidligt næste år.

Skiltning kan være bedre

Beboerne beretter om, at mange udenlandske bilister har svært ved at forstå skiltningen – dels den dobbelte på Stampemøllevej og senere dels ved indkørslen til gågaden.

– Det er ikke nemt at forstå forskellen på dansk: Gennemkørsel ikke tilladt, og kørsel tilladt. Man ønsker jo kort og godt at besøge byen – og finde den optimale parkering til sit køretøj.

Målrettet info til turister

Derfor foreslås der en bedre orientering – og gerne med henvisning til P Nord og P Øst via Ringvejen (A11) på tre sprog: dansk, engelsk og tysk.

Dronefoto: Ove Detlevsen

 

Får Holmevej og Damvej i en forsøgsperiode status som en del indre by, vil der således være mulighed for at skabe flow i de parkerede biler, idet der så vil være en tidsbegrænsning på 2 timer og kun på afmærkede pladser.

Udvidelsen i trafikforsøget

Der har været en lang række henvendelser til såvel Teknisk Forvaltning som politikere – og med denne oversigt vil det formentlig være tydeligt, at der er tale om en win-win situation for såvel beboere, skolebørn og ikke mindst de mange udenlandske bilister, der ikke længere skal forvilde sig ind i indre bys Gågade Zone.

Ved at flytte grænserne for beboerlicenszonen til også at omfatte Holmevej, Møllevej og Damvej, kan beboeren eller en fra husstanden, der er registreret som ejer eller bruger af et køretøj, søge parkeringslicens hertil. Det er Esbjerg Kommunes Park & Mobilitet-afdeling, der udsteder licensen, der koster 400 kr. og er gyldig i to år. Prisen dækker et administrationsgebyr, og er hæftet op på nummerpladen. Skifter man derfor bil/nummerplade, skal der søges og betales for en ny licens.
Der kan købes parkeringslicens til alle køretøjer i husstanden.