Tekst & Foto: Johnny Tauman
31. maj 2021

– Jeg er virkelig utryg ved trafikken gennem vejsvinget, hvor Kirkebakken i Jernved bliver til Jernvedvej, fortæller Klaus Østergaard, der er bosiddende på stedet. Og han har nogle vigtige pointer, som faktisk gør trafikken i begge retninger farlig.

Men lad os først betragte kørslen fra Jernved mod Gredstedbro. Efter at være kørt forbi Jernved Kirke kommer et vejbump – et halvskjult skilt på venstre side fortæller, at tættere bebygget område forlades. På højre side står et skilt med farligt uoverskueligt vejsving til højre og en undertavle med lokal hastighedsbegrænsning på 60 km / t.

Nu giver de faktiske forhold slet ikke mulighed for de 60 km / t, idet skiltet med vejsvinget betyder, at hastigheden skal ned og samtidig indikerer fokus på vejens forløb.

Skilte sender modstridende signaler

RYK IND RIBE har testet svinget – og kan konstatere, at farten skal væsentligt ned – og at de 60 km/t sender et fejlagtigt signal.

– Jeg bor ved vejsvinget og frygter hver dag, at der skal ske en alvorlig ulykke, siger Klaus Østergaard

Klaus Østergaard forklarer, at mange må bremse hårdt op – og det skete også, da vi var på stedet. – Men hvad der er endnu være, så trækker større køretøjer ud i rabatten og kører småstenene op, som så herefter lander på den modsatte side af vejen til gene og fare for bla. motorcyklister. Ved glatføre har flere været imod stensætningen på Klaus´ grund.

Vejens forløb giver udfordringer

Svinget er 90 grader! – Derfor burde der også stå lokal hastighedsbegrænsning på 40 eller 50 km/t, mener Klaus Østergaard, der også føler, at vejens forløb giver visuelle udfordringer: – Umiddelbart ser de to vejbaner ikke ud til at være lige brede – og derfor vælger større køretøjer rabatkørsel.

Bedre vilkår mod Jernved

Når turen derimod går fra Gredstedbro mod Jernved er der “bedre” vilkår – altså når man ser bort fra småstenene. Men alligevel skærer mange bilister svinget.