Cyklisterne har stier med midterheller i rundkørslen (dronefoto: Ove Detlevsen)

Cyklister fra Gredstedbro skal videre med den dobbeltrettede cykelsti på østsiden (arkivfoto)

Tekst & Foto: Johnny Tauman
28. marts 2021

Hvorfor skal cyklister, der kommer fra Gredstedbro, krydse Trojelsvej ved Blomsterstedet  – og så senere igen ved Industrivej / Nørremarksvej? spørger Henrik Juhl Madsen fra Sneppevænget.
Han skriver således: – Det forekommer mærkværdigt og er det fornuftigt?

Hovedvejen skal krydses for at køre 500 meter på vestsiden (arkivfoto)

Rute 24 er en særdeles befærdet hovedvej – og overgangen er med helleanlæg.

Endnu en gang skal der krydses

Senere efter 500 meter på vestsiden, skal cyklisterne så krydse hovedvejen igen for at komme over på hovedvejens sydlige side.
Her kan de fortsætte på den ny anlagte (og støjdæmpede) cykelrute gennem plantagen.

Støjvæg på den sidste stykke?

Og så har Henrik også et spørgsmål til støjvæggen. Det lyder således: Mon der er nogen udsigt til, at der også kommer støjdæmpning på det sidste nordlige stykke af hovedvejen (rute 24) igennem Nørremarken? Dette stykke er også yderst støjbelastet.

Støjvæg og lokalvej kom med i processen

Projektleder Mike Boesen fra Vejdirektoratet udtaler i forbindelse med de to spørgsmål: – Vi har udført den opgave, som vi har fået med at udbygge hovedvejen gennem Ribe Plantage til en firesporet vej.
Projektet omfattede ikke oprindeligt en støjvæg og en lokalvej, der også skulle benyttes som dobbeltrettet cykelsti. Men det er en løsning, som er rigtig god – og som betyder, at beboerne ikke eksempelvis skal bakke ud på den trafikerede hovedvej – og desuden kun have mulighed for at svinge til højre.

Trafikstøjen fylder en del i den nordlige del af Trojelsvej

Tag kontakt til politikere

Det lå ikke i bevillingen, at der skulle være en dobbeltrettet cykelsti med lokalvej samt støjmur på Trojelsvej fra Industrivej / Nørremarksvej til rundkørslen ved Cirkle K.
Projektleder Mike Boesen opfordrer beboere, som ønsker en ændring på denne strækning tage kontakt til en folketingspolitiker og forelægge ønsket. Der er tale om en statsvej.

Cykelstier på begge sider af Trojelvej (arkivfoto)

Ikke i nærmeste fremtid

Derfor må svaret til Henrik Juhl Madsen være: – Det er ikke en udbygning, som ligger inden for nærmeste fremtid, skønt trafikken på denne strækning jo fletter fra to til et spor / eller omvendt alt efter hvilken retning man kører.