Tekst Hasse Jørgensen, foto Anders Westergaard Kristensen, mandag den 22. december 2025

To af Hotel Dagmars tjenerelever har vundet en landsdækkende. De to er Kia Augustenborg Nielsen og Heidi Kjær Madsen, og de dystede med andre hold fra hele landet i kreativ borddækning, og de to lokale vindere fik en høj score i konkurrencen, der blev gennemført på College 360 i Silkeborg.

Konkurrencen var arrangeret af hotelkæden Danske Hoteller a/s.

– Det er ikke uden grund, at den danske hotel- og restaurationsbranche har et godt ry. Vi kan i hvert fald konstatere, at de nye generationer har et højt fagligt niveau. Begge årets vinderhold leverede opgaver af ekstraordinært høj kvalitet. Selvfølgelig med udgangspunkt i at de er elever og derfor også laver fejl, siger Martin Strange, direktør på Hotel Medi i Ikast og arrangører af Danske Hoteller A/S’ konkurrence for kokke- og tjenerelever.

I konkurrencen for kokkeelever løb Philip Mygind Vastila og Anna Rose Estribor fra Hotel Kirstine i Næstved med sejren. Makkerparret leverede 10 forretter, 10 hovedretter og 10 desserter til en samlet score, der var tæt på maksimum.

Deltagerne blev bedømt af både et dommerpanel og en række tilskuere, som altså i bogstavelig forstand fungerede som smagsdommere. Ganske bemærkelsesværdigt adskilte flere af projekterne sig kun fra hinanden med små marginaler i både dommernes og tilskuernes bedømmelser.

Dermed skulle man måske tro, at fremtiden for dansk gastronomi er sikret, men helt så simpelt er det ikke, fortæller Martin Strange fra Hotel Medi.

– Der har igennem flere år været stor mangel på både kokke- og tjenerelever i Danmark. Udbuddet af nye elever er alt for småt til at dække branchens samlede behov. Det er et problem, der vokser, og som inden længe kommer til at manifestere sig som et samfundsproblem. I hvert fald hvis vi i Danmark forsat har planer om forsat at promovere os på et højt gastronomisk niveau og være en populær turismedestination i det hele taget, siger han.

– Problemet er, at mange unge i dag ser branchen som et springbræt til en anden karriere i stedet for som en karrieremulighed i sig selv. Det er paradoksalt, for ofte er der meget kort vej til at stige i graderne. På vores 27 hoteller er størstedelen af alle hoteldirektører og hotelchefer faktisk startet som tjenere, kokke eller receptionister og har arbejdet sig op derfra, siger Martin Strange, der selv er uddannet kok.