Tekst og fotos Hasse Jørgensen, lørdag den 19. marts 2022
Tilstrømningen var stor, da Ribe kunstmuseum fredag eftermiddag officielt åbnede den store og meget spændende udstilling om kunstneren Anne Marie Carl-Nielsen. En meget stor og spændende udstilling, der rummer ikke færre end 144 skulpturer og relieffer.
Og det var fuldt fortjent, at tilstrømningen til selve åbningen var stor, for det er en virkelig spændende og informativ udstilling om den første, kvindelige billedhugger, som blev kendt og anerkendt i sin samtid, men som senere er gledet mere i glemsel.
Fakta er, at hendes værker er meget fornemme, og lokalt er Anne Marie Carl-Nielsen kendt for bronzedørene i domkirke og statuen af dronning Dagmar på Slotsbanken.
Ud over at være en meget dygtig og anerkendt billedhugger, var Anne Marie Carl-Nielsen også en kvinde, der banede vejen for egne kvinder og som stod fast på sine synspunkter og det, at også kvinder kan være meget dygtige kunstnere. Det fortæller udstillingen meget mere om dels gennem hendes skulpturer men ikke mindst via de store plancher, der er meget oplysende og informative om kunstneren, der blev gift med komponisten Carl Nielsen (deraf efternavnet), men som bevarede sin selvstændighed og integritet.
De dele kom både museets direktør Anne-Mette Villumsen og kunsthistoriker Emilie Boe Bierlich, Statens Museum for Kunst, ind på, da de henholdsvis bød velkommen til og åbnede udstillingen. Det er Emilie Boe Bierlich, der står bag udstillingens koncept.
Særudstillingen er finansieret af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat. Udstillingskonceptet er skabt af Ny Carlsberg Glyptotek og blev der vist i perioden 7. oktober 2021 til 27.februar 2022. Efter visningen i Ribe rejser udstillingen den 28. august videre til Fuglsang Kunstmuseum.