Tekst og foto Hasse Jørgensen, onsdag den 21. februar 2024

Sløret blev løftet for de to trafikforsøg, der skal gennemføres den kommende og næste sommer. Formålet med de to forsøg er, som det er de fleste bekendt, at skaffe fakta, så politikere har et sagligt grundlag at træffe beslutninger på om fremtidens trafik i det indre Ribe.

Detaljerne i trafikforsøgene blev præsenteret af medlem af styregruppen for trafikforsøgene, tidligere teknisk direktør Hans Kjær, på generalforsamlingen i Bykernes Beboerforening på Hotel Ribe tirsdag aften.

Der har længe været gisnet om, hvem der kunne få lov til at køre ind i den indre by, når der forsøgsvis lukkes for den unødvendige trafik, som det hedder. Hans Kjær slog fast, at kommunen vil give tilladelserne til at køre gennem afspærringerne, og han sagde også, at kommunen vil være meget large med at uddele tilladelserne.

– Hellere give ti for mange end en for lidt tilladelse, sagde Hans Kjær, der også sagde, at styregruppen har brugt rigtig meget tid på at gennemtænke og drøfte tingene, så forsøgene bliver så gode som overhovedet muligt.

Afspærringerne vil blive lavet med mobile bomme, der er forsynet med en scanner til nummerplader, så bommene går op, når en tilladt nummerplade kommer, samt et tastatur til en kode.

I princippet bliver det sådan, at de, der har en parkeringslicens til den indre by, også vil få tilladelse til at køre her. Men også de beboere, der bor i Kongensgade-kvarteret, og som også bliver berørt af afspærringerne, vil kunne få tilladelserne. Det samme vil håndværkere og andre relevante trafikanter. Hoteller og udlejere af bed and break fast samt andre, der får besøg, vil også kunne få tilladelse til deres gæster. Det vil foregå på den måde, at de, der venter besøg, kan få en kode, som de kan give til gæsterne, og den tilladelse vil typisk vare en dag.

Andre, der har brug for dagligt at komme i området under lukningen som f.eks. vareleverandører, vil kunne få en kode gældende til hele perioden.

Også kirkegængerne er der tænkt på. Syd for domkirken er der parkering til 20 biler under kirkelige handlinger. Her vil domkirken få koder til afspærringerne, som kirkegængere kan søge om, når der er kirkelige handlinger.

Også udrykningskøretøjer vil kunne komme forbi afspærringerne.

Der har været foretaget trafikmålinger, og det vil der igen blive gjort i de seks uger i højsæsonen, de to forsøg varer. På den måde kan man se, hvordan spærringerne har indflydelse på trafikstrømmen.

De målinger, der er foretaget, viser at omkring en fjerdedel af de biler, der kører over domkirkepladsen, kører ud af den indre by igen i løbet af fire minutter, og det er netop den tid, det tager at køre gennem byen. Disse bilister har således ikke noget ærinde i byen, og det er den trafik, der betegnes som unødvendig, og som nogle gerne vil af med, når der er mange mennesker – ikke mindst turister – på Torvet og omkring domkirken.

Hans Kjær slog også fast, at der overhovedet ikke er taget nogen beslutning om fremtidens trafik i den indre by.

Når forsøgene er lavet, vil der blive udarbejdet et oplag til en eventuel beslutning, som skal træffes af politikerne.

Afspærringerne vil det første år gælde selve domkirkepladsen, hvor der lukkes ved indkørslerne, mens Præstegade formentligt bliver ensrettet, så beboerne kan køre i gaden. Næste år vil det være hele den indre by, der spærres for kørende trafik dog således, at trafikanter, der kommer fra Dagmarsgade, kan køre op på Munketorvet og parkere, hvis man f.eks. skal i Videokiosken eller andre butikker i området.