Tekst Hans Jørgensen, arkivfoto, torsdag den 25. juni 2026
Tidligere ældreminister Mette Kierkgaard, der bor i Kærbøl, er blevet ansat som ny senior- og socialdirektør i Tønder Kommune.
Mette Kierkgaard blev, som det vil være de fleste bekendt, folketingsmedlem og ældreminister valgt af Moderaterne. Hun trak sig fra det politiske arbejde som følger af ægtemandens eftervirkninger af en alvorlig sygdom.
Da Mette Kierkgaard gik ud af dansk politik sagde hun til Ryk Ind Ribe på spørgsmålet om, hvad der nu skulle ske: – Jeg skal have styr på familien og så skal jeg ud at finde et job. Jeg bliver rastløs, hvis jeg ikke har et arbejde senest efter sommerferien.
Det lykkedes for Mette Kierkgaard med ansættelsen som senior- og socialdirektør i Tønder, hvor hun bliver en del af kommunens direktion.
Tønder Kommunes borgmester, Jøren Popp Petersen, siger til kommunens hjemmeside om ansættelsen: – Mette Kierkgaard kommer med mange års erfaring fra både kommunal ledelse, socialområdet og senest som ældreminister.
– Vi får en direktør med en helt særlig kombination af erfaring fra både kommunal ledelse, socialområdet og Christiansborg. Mette har stået i spidsen for store forandringer på nogle af vores vigtigste velfærdsområder, og samtidig ved hun, hvordan virkeligheden ser ud ude i kommunerne. Det er en stærk profil, som vil bidrage positivt til udviklingen af Tønder Kommune.
– Jeg har altid været drevet af ønsket om at gøre en positiv forskel for mennesker. Det arbejde foregår hver eneste dag ude i kommunerne, hvor medarbejdere og ledere skaber velfærd tæt på borgerne. Det er et meningsfuldt arbejde at være en del af.
– Jeg glæder mig til at komme tilbage i det kommunale maskinrum i og omkring Tønder. Jeg ser frem til at lære kommunen at kende og til sammen med medarbejdere og ledere at videreudvikle de tilbud og indsatser, der har stor betydning for mange borgere, siger Mette Kierkgaard til kommunens hjemmeside.
Mette Kierkgaard er uddannet cand.scient.soc. og ph.d. i politisk sociologi fra Aalborg Universitet. Hun har desuden en Master i Offentlig Ledelse og har gennem sin karriere arbejdet med ledelse, udvikling og implementering af velfærdsløsninger på tværs af både kommunalt og statsligt niveau.







































































