Tekst Hasse Jørgensen, arkivfoto Ryk Ind Ribe, tirsdag den 5. december 2023

Destination Vadehavskysten har i samarbejde med VisitDenmark fået det hollandske tv-program Camp to Go til Ribe. Det har givet bl.a. Ribe Camping en massiv eksponering i Holland, og i 2023 har de haft et rekordstort antal hollandske gæster, som også er en af pladsens største kundegruppe.

I tv-programmet bliver seerne introduceret til fire danske campingpladser og får inspiration til aktiviteter på destinationen. I 2022 gæstede tv-holdet Ribe Camping sammen med en familie, og fulgte dem rundt på deres campingferie i Ribe. Udsendelserne er blevet genudsendt flere gange, og programmet har haft over 900.000 seere.

Om tv-programmerne er den direkte årsag til den store stigning i hollandske gæster, kan Ribe Camping ikke dokumentere. Men der er flere indikationer på, at udsendelsen har haft en effekt.

– Nederlænderne booker tidligt, og vi har oplevet flere søgninger efter vores campingplads, når programmerne har været vist. Vi har også haft flere gæster på besøg, som fortæller, at de har set vores campingplads i Camp to Go, siger Anne Schested Hansen, som ejer Ribe Camping sammen med Jonas Grønbech Sørensen.

Hun understreger, at programmerne først og fremmest er rigtig god branding af Danmark som campingdestination. Ikke mindst fordi programmerne også kommer rundt på destinationerne.

– Vores nederlandske gæster kommer, fordi her er god plads, og der er styr på tingene. De er også meget interesserede i historie og vikinger, og her har Ribe rigtig meget at byde på. Det fik Camp to Go vist på en super god og jordnær måde, siger Anne Schested Hansen.

Destination Vadehavskysten samarbejder med VisitDenmark for at tiltrække internationale turister til området.

– Vi har et super godt samarbejde med VisitDenmark og de forskellige markedskontorer, der giver os mulighed for at være en del af en større international indsats. I 2022 kørte vi for første gang en stor markedsføringsindsats i Holland og vi ser en stigning i antallet af hollændere i år. Næste år kommer vi igen til at køre store internationale kampagner i både Tyskland og Holland, siger markedsføringschef ved Destination Vadehavskysten Katrine Jung.

Fakta

Destination Vadehavskysten er det fælles destinationsselskab mellem Esbjerg- og Fanø Kommuner.

Destination Vadehavskysten blev dannet i 2021 og er en forening, der har til formål at fremme turismeudviklingen og skabe vækst for turismeerhvervet i de 2 kommuner i samarbejde med resten af Vestkysten – med afsæt i turismeerhvervets interesser og kommunernes udviklingsplaner