Tekst Hasse Jørgensen, arkivfoto Ryk Ind Ribe, mandag den 28. juni
Nogle gevaldige prisstigninger på ikke mindst stål er årsagen til, at Ribe Sejlklub har måttet udsætte sit projekt med en ny bådebro ved Kammerslusen.
På en ekstraordinær generalforsamling i sidste uge har bestyrelsen fået opbakning til udsættelsen, og hvornår projektet kan komme i gang, ved formanden, Bent Christensen, ikke i øjeblikket.
Da der blev lavet udregninger over udgiften til den nye bådebro, lød prisen på omkring 2,8 millioner kroner. Men prisstigninger siden oktober sidste år til i dag har fordyret projektet med omkring 800.000 kroner.
Projektet er finansieret dels af sejlklubben selv med omkring 800.000 kroner, og dels ved tilskud fra diverse fonde og Esbjerg Kommune. Betingelserne for fondspenge var, at pengene skulle bruges i indeværende år.
– Vi har først fået de sidste tilladelser i juni, så vi har ikke kunnet komme i gang før. Havde vi bare kunnet starte for et halvt år siden, havde det været anderledes.
– Nu har vi skrevet til de forskellige fonde og kommunen for at høre, hvordan de stiller sig. Om de kan forlænge deres tilskud, eller om vi skal ud i en ny ansøgningsrunde, og jeg håber, at vi indenfor et par måneder ved noget mere, siger Bent Christensen.
Den ekstraordinære generalforsamling blev indkaldt, fordi sejlklubben sådan set godt kunne dække merudgiften. Det ville dog i givet fald bringe kassebeholdningen meget langt ned, og det ønskede bestyrelsen ikke.
– Og vi fik opbakning til forslaget om at udskyde projektet, til priserne er faldet til ro, siger Bent Christensen.
Det er specielt stålpriserne, der er steget voldsomt.
– De sidste priser, vi havde på stål, var fra marts. For en sikkerheds skyld opdaterede jeg priserne i juni, og her var der tale om en stigning alene på 260.000 kroner i det tidsrum. Da vi startede med at følge stålpriserne, var de på et indeks 100. Nu er de på over indeks 190. Det betyder næsten en fordobling af priserne. Men de sidste tre til fire dage har der været en tendens til, at priserne er stagnerende, så vi håber, de begynder at falde. Men hvor hurtigt det sker, ved vi ikke, siger Bent Christensen ikke uden galgenhumor:
– Det er godt, det ikke er os, der skal bygge femernforbindelsen. Her betyder prisstigningerne milliarder.
Bent Christensen føjer til, at man nu laver det, der er nødvendigt, for at tingene kan fungere, så må resten vente, til der kommer klarhed over situationen.
– Det eneste gode ved det her er, at de tilladelser, vi har fået i henhold til vandløbsloven og andre love, er gældende i tre år. Så kan vi komme i gang inden da, skal vi ikke ud og søge ny tilladelser, lyder det fra formanden.