Tekst & Foto: Johnny Tauman
23. februar 2024

Så kom Nørgaard Anlæg med forsigtighed og præcision gravet sig forbi de cementklodser, som Dagmarbroen er forankret til og frem til de blå vandledninger, som skal have ændret sit forløb. Der er fritlagt betondragere og fjernet netop de kvadratmeter brosten, som er nødvendigt for opgave løsningen.
På selve broen står en af de pramme, som smede på et eller andet tidspunkt skal udføre borearbejder fra. Der skal – som tidligere beskrevet – bores parallelle huler over over hinanden i jerndragerne, som forinden skal forstærkes. Når dette arbejde under broen er færdig, skal fjernvarmerørene skubbes / trækkes på plads fra øst- siden (banegården) til vestsiden (ved Kurveholmen.
Men der er for meget vand i Dagmaråen til, at arbejdet pt kan udføres.

Brostenene på Dagmarbroen skal ikke fjernes!

Nørgaard Anlæg skal under gravearbejdet sikre, at bilister kan komme forbi, idet Kurveholmen er ensrettet. Da RYK IND RIBE var forbi var der langt mellem bilerne, som via Munketorvet kan køre forbi gravearbejdet og videre ad Kurveholmen – ja faktisk havde der ikke været nogen den sidste ½-time, så mon ikke disse bilister er kørt via Sønderportsgade / Torvet ud af byen? Og netop også derfor, vil en trafikmåling netop nu i Sønderportsgade ikke give et retvisende antal.