Tekst & Foto Johnny Tauman
19. april 2020
– CG Jensen stræber efter at blive helt færdige med stitunnellen inden sommerferien, fortæller konsulent Claus Prien Tobiasen – og det betyder, at alle fodgængere og cyklister snart vil få en sikker passage under Rute 11.
Der er anvendt rigtig meget beton til tunnellen – og for de der har interesse herfor, har RYK IND RIBE fået mulighed for at bringe en oversigt.
Betondata
Tunnelen består af to dele – den vestlige, som er færdig – og som i dag bærer den samlede trafik. Det er den længste del af forbindelsen med tunnellens dybdepunkt.
Claus Prien Tobiasen oplyser, at der til denne del blev anvendt 800 m3 ”ballastbeton”, mens der til støbning af den østlige del af ballastbeton kun var brug for 200 m3 beton.
Selv brodækket er støbt – det samme gælder aflastningspladerne mod brodækket.
Lige i øjeblikket arbejder man med forskalling og klargøring til støbning af brohammeren – og endelig kommer så selve bundpladen.