Tekst Hasse Jørgensen, fotos Hasse og privat, mandag den 1. juli 2024

Starten på det meget omtalte og omdiskuterede trafikforsøg i Ribe blev mandag ikke særlig god. Specielt ved Von Støckens Plads voldte den mobile bom vanskeligheder, og teknikere måtte således en god del af dagen arbejde på at få bommen til at virke efter hensigten.

På trods af teknikernes indsats, virkede bommen dog ikke optimalt resten af dagen. Flere bilister, der kom kørende med legalt ærinde på domkirkepladsen, blev således mødt af en bom, der ikke ville gå op.

Det gjaldt f.eks. en svensk bilist, der med fire personer i bilen skulle til Hotel Dagmar. Vedkommende havde fået en kode til bommen, men den kunne åbenbart ikke bruges, og først da en lokal handlende, der havde egen kode, kom til og hjalp svenskeren, lykkedes det efter en rum tid at få bommen åbnet.

I et andet tilfælde holdt en bil fra kommunens afdeling “social og omsorg” og skulle ud fra pladsen, hvor bommene per automatik skulle gå op. Her måtte der flere tilløb til, før det lykkedes.

(Artiklen fortsættes under billedet)

Kommunens egen bil kunne heller ikke komme igennem uden videre.

Og da en cyklist kørte fra Domkirkepladsen mod bommen, gik den op, og cyklisten fortsatte naturligvis under bommen, som han nær havde fået i hovedet, da bommen faldt ned igen lige før cyklisten.

Forsøget skal som bekendt gøre Domkirkepladsen fri for biler og skal vare frem til den 11. august.

Flere af de forretningsdrivende i området kunne mandag sidst på dagen fortælle om flere gange trafikkaos i krydset Dagmarsgade-Sønderportsgade, hvor bilerne ikke kunne komme til for hinanden. Det gjaldt især, når store biler skulle rundt om hjørnet for at komme fra Dagmarsgade til Sønderportsgade. De store biler fylder det meste af krydset, og det betyder, at der ikke er plads til personbilerne, og der skal ikke mange biler til, der kommer fra hver sin vej, før der er tale om en ophobning og nærmest kaos, kunne undertegnede konstatere ved en lille times ophold mandag eftermiddag på stedet.

(Artiklen fortsætter under billedet)

De store biler fylder krydset fuldstændigt og giver ikke plads til personbiler

Og allerede fredag var det galt. Her var bommen sat op men ikke lukket. Bommen er imidlertid placeret sådan på kørebanen, at store turistbusser ikke har plads til at dreje rundt om bommen. Det betyder, at de må bakke og sætte de passagerer af i Dagmarsgade, som skal til Hotel Dagmar, og passagererne må selv gå til Hotel Dagmar med deres bagage.

Et andet problem er, at når der holder biler i Dagmarsgade, som skal svinge ad Sønderportsgade, bliver bilister, der kommer fra Sønderportsgade og skal ad Dagmarsgade tvunget til at køre op på det stykke brosten, der er foran Cafe Sallys, og hvor der ofte sidder gæster og nyder en forfriskning.

Der var dog også positive toner. Personalet på steakhouse Jacob A. Riis på Torvet er glade for, at de ikke skal løbe spidsrod mellem bilerne, når de skal fra restaurationen og over til det område på Domkirkepladsen, hvor der er udeservering.

– Det er helt klart en behagelighed, som en af de ansatte sagde.

Når de store biler passerer hinanden, er der ikke plads til andre biler og knapt nok fodgængere