Tekst og foto Hasse Jørgensen, lørdag den 13. februar
Bygningen i sig selv er unik, og det spillested, Martin Schack tog initiativet til, og som stadig udvikler sig, er ikke mindre unikt.
I en ”sal”, der i normale tider kan rumme et halvt hundrede tilhørere til en live koncert, har verdensnavne optrådt. Sidst Sinne Eeg, der sang i en live streamet koncert, der blev fulgt af flere end 6.000 over hele verdenen.
Martin Schack, ejer af bygningen, har sammen med Foreningen Termansens samt en masse frivillige kræfter skabt det spillested, der nok af mange blev anset for værende umuligt. Men det er lykkedes.
Martin Schack har gennem mange år sat sit præg på musiklivet i Ribe, og han arrangerer nu koncerter i den gamle købmandsgård fra 1580 i lokaler, der indtil 1995 rummede den legendariske Termansens Boglade. Deraf navnet på spillestedet. I 2017 købte Martin Schack ejendommen, og siden er spillestedet opstået.
Josephine Nielsen-Bergqvist er i foråret valgt som formand for Foreningen Termansens, der også arrangerer koncerter, men det er lidt anderledes koncerter, end de, Martin arrangerer.
– Vi har fået støtte fra Region Syddanmark til at arrangere koncerter, men det er under forudsætning af, at der skal være mere kulturformidling i arrangementet end selve musikken, så derfor har vi ved vores koncerter, som også foregår uden for huset, folk, der kan fortælle om byen og dens seværdigheder. F.eks. får vi på onsdag, når vi livestreamer en ny koncert, en vægter til at fortælle om huset og byen, fortæller Josephine Nielsen-Bergqvist.
– Når både vi og Martin arrangerer koncerter, får musikerne betaling efter tariffen, og de teknikere, der er her, får også løn, men alt andet foregår ved hjælp af frivillige, og det er nødvendigt for at få økonomi i arrangementerne, hvor vi helst også skal have et godt salg fra baren. For vi mener ikke, at vi ved en to-sætskoncert kan tillade os at tage mere end 200 kroner i entre.
Spillestedet udmærker sig netop ved at rumme nogle meget hyggelige lokaler både til koncert og til hygge.
– Hvad er det, der gør, at I kan samle både verdenskunstnere og publikum?
– Jeg tror, det er fordi vi præsenterer kvalitet fra øverste skuffe. Og så er det den stemning, vi kan skabe. Vi giver dem et glas velskænket rødvin eller anden form for forfriskning, og i det hele taget skaber vi hygge med levende lys og andre ting.
– Og vi ved, at kunstnerne kan lide at være her. Vi giver dem under normale forhold en total oplevelse, hvor de ikke alene spiller, men de får også mad, og de kan overnatte i huset.
– Og det må være intime koncerter?
– Det er det, og det betyder, at kunstnerne kommer tæt på publikum og omvendt. Det kan rigtig mange godt lide. Det er noget andet end at stå i en stor sal eller hal med flere hundrede tilskuere. Det er to helt forskellige oplevelser.
Spillestedet Termansens er i øvrigt et statsanerkendt spillested, der får støtte fra Statens Kunstfond samt fra Esbjerg Kommune, og støtten er nødvendig for at få tingene til at hænge økonomisk sammen.
Josephine Nielsen-Bergqvist er selv aktiv på mange fronter som museumsinspektør på Ribe Kunstmuseum, som saxofon-spiller i Big Band Ribe og mange andre steder.
– Hvorfor gik du med i Termansens?
– Jeg kom tilbage til Ribe i efteråret efter at have været udenbys nogle år. Jeg savnede det at være med til at arrangere koncerter. Jeg spurgte Martin og Jazz’inRibe, om de manglede frivillige. Martin var først til at svare. Han spurgte, om jeg ville med til et bestyrelsesmøde. Det ville jeg gerne, og så blev jeg spurgt, om jeg ville stille op til bestyrelsen. Det ville jeg også gerne, og da Nina Christensen, der er nu er barchef, ikke ville genopstille som formand, ja så blev det mig.
– Jeg tror, det er vigtigt at gøre noget, der gør en glad. Det gør jeg både i mit job på kunstmuseet og i fritiden. Det er noget, der inspirerer og udvikler. Og at man træffer folk gennem fælles interesser, tror jeg også betyder, at man får rigtig gode venner og bekendte, der giver en noget. I det hele taget giver Termansen meget tilbage.
– Hvad med fremtiden for Termansens?
– Vi skal passe på den kultur og det fundament, der er skabt her i huset. Men vi skal også udvikle, og vi har masser af ideer, når vi mødes. Der er mange ting, vi gerne vil arbejde videre med, når vi igen må mødes mere end fem personer, men det skal ske i respekt for de sten, der er lagt, og som vi skal bygge videre på.
Du kan læse mere om Termansens ved at klikke her http://termansens.dk/foreningen-termansens/