Tekst & Foto Johnny Tauman
20. juni 2019
28 marts fik Novrupskolen i Esbjerg en ny medarbejder med masser af erfaring og stor faglig viden. Knap havde Søren Garfi parkeret sin bil på adressen Søndre Novrupvej, før nogle unge mennesker dukkede op for at se nærmere på den ankomne. De var smilende og nysgerrige – og samme velkomst fik RYK IND RIBE, da de kom forbi.
Har fået et drømmejob
Søren, som sluttede på Ansgarskolen i uge 8 efter 21 års ansættelse, har fået et drømmejob. At arbejde i et tilbud til unge i alderen 12 – 17 år med massive problemer – i forhold til adfærd – kontakt og trivsel, er et paradis for Sørens kompetencer opnået bla. som AKT-lærer.
Havetraktor og rødspætter
De unge har haft en mangelfuld skolegang, og adfærdsproblemer medfører, at ”almindelig undervisning” ikke umiddelbart kan finde sted. Derfor er multibanen et godt sted at tage med i dagligdagen, men også almindelig praksis som at slå græs på en havetraktor eller være med til at stege rødspætter er opgaver, som eleverne må prøve kræfter med.

Søren har haft mange tillidshverv på Valdemarskolen (Ansgarskolen)
Mange tillidshverv
Søren var stolt af at arbejde på Valdemarskolen (senere Ansgarskolen), hvor han selv gik i skole i 10 år – og tog realeksamen i 1976. Da han senere blev lærer samme sted, fik han hurtigt lærernes opbakning til hverv som mødeleder og tillidsrepræsentant / suppleant i rigtig, rigtig mange år.
Ansat 11 år i Brørup
Efter læreruddannelsen tog Søren til Brørup Skole, hvor han var ansat i 11 år, men den alternative heltidsundervisning i Ribe fik ham tilbage til fødebyen under Per Werborgs ledelse på Ribe Kommunale Ungdomsskole.
Respekt og gensidig tillid
Søren runder snart de 60 år – og har så tre år tilbage på arbejdsmarkedet, inden han kan gå på pension, men han bliver nok noget længere, fortæller han til RYK IND RIBE. ”Jeg er kommet ind i et superteam, hvor vi respekterer hinanden, og hvor arbejdet med de unge mennesker bygger på gensidig tillid.” Der er for tiden tilknyttet 12 unge mennesker på tilbuddet, men det bliver skåret ned til 10.

Rammerne passer til den engagerede lærer – og eleverne nyder multibanen
Opgaverne matcher Søren kompetencer
”Det daglige arbejde er berigende – sammen skal vi give de unge mulighed for at erhverve faglige, personlige og sociale kompetencer, som er nødvendige for at kunne indgå i det moderne samfund, med dets mange valg og muligheder på lige fod med andre,” præciserer Søren fra beskrivelsen.
Det betyder, at vi bla. skal arbejde med:
At styrke elevernes selverkendelse og give dem succesoplevelser
At tage udgangspunkt i den enkelte elevs ressourcer/potentialer
At være anerkendende og fleksible
Undervisningen tager udgangspunkt i praktiske aktiviteter.
Tak for en god snak
RYK IND RIBE siger tak for besøget – det var lærerigt og dejligt at se, at Søren Garfi trives med de fag professionelle udfordringer.
OG SÅ KAN DU IMORGEN LÆSE OM SØRENS SPORTSKARRIERE