Tekst, Foto & Collager: Johnny Tauman
4. februar 2024

I løbet af den kommende tid kan Ingeniørregimentets Konstruktionsbataljon afslutte opførelsen af de to interimsbroer over Ribe Vesterå – broer, som efter Vejdirektoratets tidsplan, skal anvendes i perioden maj-oktober under renoveringen af Ringbroen.
RYK IND RIBE har til SØNDAGSKRYDDEREN fået data fra major Bjarke Lillelund Skov samt senior sergent René Fallesen Jørgensen, som forestod rundvisningen samt dagens besøg af konstabler fra Skive Kaserne.

René Fallesen Jørgensen er for anden gang i Ribe med brobygning

Brotype og pris

Her ses den færdige bro tv – mens broen til højre hviler på “hjul” og kan skubbes. Broen er bygget af to paneler – kunne i mellemrummet været forstærket med endnu et panel!

Forsvaret anvender brotypen: Logistic Support Bridge (LSB). Broen sælges i øvrigt også under det civile navn Mabey Compact 200.
Major Bjarke Lillelund Skov giver her sit bud på prisen – med forbehold: – En entydig pris på bromateriellet er lidt vanskeligt at definere. Det afhænger af, hvor meget tillægsmateriel, der tælles med (ramper, løftemateriel, specialværktøj mv.), efterspørgslen hos Mabey og dagsprisen på stål etc.
Et pris-estimat over vores nuværende materielpakning, som er erhvervet for ca. ti år siden, vil være i størrelsesorden 750.000 DKR pr. sektion (ca. tre meter) færdig bro. Dagsprisen i dag skal nok ganges med 1,5 – 2 er mit gæt.

Broen samles uden anvendelse af smøremidler

 

Vejbredde og udstyr

Broerne er indkøbt for ti år siden… og bærer naturligvis kasernens våbenskjold….

– Broens vejbane har en bredde på 4,2 meter, fortæller René Fallesen Jørgensen og tilføjer: – Det betyder, at almindelige vogntog kan passere med stærkt reduceret fart, mens special transporter må finde andre veje. Broen en 42 m lang – og under byggeprocessen er der et næb, som først rammer den modsatte side.
– Vi har grundet den begrænsede plads til at bygge kun anvendt et næb á 27 meter – dvs. de første 9 fag er næb med en svagere bæreevne, fortæller René.  Når broen er færdig, sørger to kraner at sænke den på plads – og herefter demonteres næbet og returneres til Skive Kaserne.

Næbbet hænger ud over åen – og skubbes fremad med ca 3 meter ad gangen. Broerne kan på steder, hvor det er nødvendigt for den bløde trafik påmonteres gangbroer på ydersiden.

Fuld koncentration

Byggeri og konstabler

Konstablerne kom netop, som broen skulle skubbes – de ses yderst th med grønne hjelme!

Under selve processen med at skubbe, er der dyb koncentration på byggepladsen. Hver medarbejder har sit kontrolpunkt – og der råbes kommandoer i den kolde og “støjende” blæst. – Det er en helt speciel dag, hvor vore store kraner ikke kan komme i drift grundet de hårde vindstød, fortalte René, inden alle konstabler kunne prøve at være med til at bygge et fag – og ikke mindst stramme bolte med en kraft svarende til 400 Newton Meter.

– Man kan godt bygge længere broer – og det kan give udfordringer, lyder det fra René, som jo har to store løftekraner til rådighed her ved Ribe – en på hver side af Ribe Vesterå! Dertil kommer de optimale vilkår med færdigmonterede interimsveje, fundamenter og ikke mindst, at der bygges på den højeste side af åen. I en akut nødsituationen, ville der være helt andre udfordringer.

 

To ansvarlige døbt i åen

(Foto: Konstruktionskompagniet)

Der er ved hver brobygning to, som har hovedansvaret for slagning over vand med stor bro. Når broen er færdig, bliver disse døbt som Brokommandør. Det sker ved, at man skal springe i åen. Ved den første dåb stod vandet virkelig højt, så dåben foregik uproblematisk. Når bro nummer to er færdig skal den anden dåbsceremoni gennemføres.
Og det var koldt, skal jeg hilse at sige – med strid blæst.

Overnatning i Ribe Byferie

I forbindelse med disse brobygninger overnatter soldaterne igen hos Ribe Byferie – og hertil er der kun rosende ord.

Rundvisningen er forbi – René har mødt interesserede konstabler

Hvad laver kompagniet ellers?

Konstruktionskompagniet er et specialistkompagni og en del af Ingeniørregimentet. Kompagniet består af 155 medarbejdere fordelt i 5 delinger.
Kompagniet er værnsfælles, hvilket betyder, at vi på nuværende tidspunkt har personale fra både Flyvevåbnet og Hæren.
Konstruktionskompagniet er en del af 3 CBRN- og Konstruktions bataljon, hvis motto beskriver hverdagen meget godt:

Everything – Everytime – Everywhere
Alting – Altid – Alle steder

Delingerne i kompagniet består af en kommandodeling, to maskindelinger, en konstruktionsdeling, en lejrdeling og en infrastruktursektion.
Den primære opgave består i, at støtte Forsvarets enheder i opbygning og vedligeholdelse af lejre. Derudover løser kompagniet alle tænkelige opgaver, både nationalt og internationalt.

Snart er de to broer på plads

TAK FOR BESØGET!