Tekst & Foto: Johnny Tauman
25. marts 2021

Forberedelserne Årets Tour de France er gået ind i de sidste 100 dage – og selv om cykelløbet har en af etaperne i det øst og sønderjyske med mål by i Sønderborg, så vil Ribe også opleve begejstringen for at køre på tohjulede. Som i tidligere udgaver af Tour de France er SKODA sponsor til bilparken, som følger rytterne fra flade strækninger, over broer som Storebæltsbroen og ikke mindst henover bjergtoppene.

– Vi arbejder også for en Tour de France oplevelse, fortæller salgansvarlig Jan Sigurdsson, da RYK IND RIBE møder ham i SKODA butikken. – Vi har en aftale med Ribe Cykelklub, som vi vil lave dette Tour de France arrangement sammen med. Det bliver rigtig spændende.

Hvorfor åbne bagklapper?

Når vi nu er i butikken, så må spørgsmålet jo komme: – Hvorfor er alle bagklapper på jeres udstillede biler foran butikken åbne? – Det er faktisk en gammel tradition, at vi åbner bagklapperne i godt vejr – men alle døre er naturligvis låste, siger Jan Sigurdsson, der i øvrigt som navnet antyder, har islandske rødder. – Jeg er født i Danmark, men min far kommer fra Island, forklarer Jan, der kun har været en gang i Island.

Hvorfor lukkede motorhjelme?

Og hvorfor er motorhjelmene ikke åbne – det kunne jo være interessant at se, hvad motorrummet byder ind med. – Det er der to årsager til – dels er det den sikkerhedsmæssige side dels er der ikke meget at se på i de kompakte motorer, hvor justeringer jo ikke foregår med skruetrækker og svensknøgler. Her anvendes elektronisk udstyr, bliver den sidste kommentar fra den salgsansvarlige, som netop har købt 6 nyere SKODA biler på nettet i en ”sikker handel”.