Tekst og foto Hasse Jørgensen, torsdag den 15. august

Selv om vejret bestemt ikke var det bedste til åbne sportsvogne, var det et imponerende syn, der mødte de mange, der torsdag ved middagstid var på Torvet i Ribe.

Det var godt 30 Cobra eller AC Cobra, som bilen også hedder, der var opmarcheret rundt omkring domkirken.

Mange af bilerne er åbne sportsvogne, der er forsynet med en kaleche, og for dem, var vejret ikke noget problem. De bilejere, der ikke havde kaleche til bilen, måtte lægge en presenning over køretøjet for at hindre regnen i at oversvømme bilen indvendigt.

Cobra er en bil, der kun er bygget i meget lille antal, og årsagen til, at bilerne var samlet i Ribe, var det årlige International Cobra Meeting, der i år er henlagt til Vinstedcentret ved Vejle. På de fire dage, hvor Cobra-folket er samlet, køres der ture rundt i værtslandet, og torsdag gik turen altså til Rømø og Ribe, hvor der blev spist frokost på Hotel Dagmar.

Deltagerne kommer fra hele Europa, og det internationale stævne holdes i de europæiske lande på skift.

Cobra blev om nogen bil et ikon for muskelbiler i 60’erne, AC Cobra. Bilen er et resultat af racerkøreren Carroll Shelby’s drøm om at bygge sin egen sportsvogn.

Carroll Shelby havde høstet succes i 1959 ved ar vinde Le Mans 24-timers løbet i en Aston Martin DBR1 men måtte stoppe med at køre race p.g.a. en hjertefejl.

Det lykkedes Shelby i et samarbejde med den engelske bilfabrik AC Ace og amerikanske Ford efter mange besværligheder at få Cobra eller AC Cobra på gaden i flere forskellige modeller, indtil man fandt ud af, hvilken motor og køler, der kunne holde i bilen.

Flot er den

Mindre end tre vinduesviskere kan ikke gøre det

En presenning er nødvendig i det danske vejr

 

Med en V8 motor skal der en god udstødning til.