Tekst Hasse Jørgensen, foto Esbjerg Kommune, fredag den 18. december

Ribe sejlklub kan nu få fornyet den gamle bådebro på sydsiden af åen ved Kammerslusen, og samtidig bliver der mulighed for, at der kan laves plads til turbåde og gæstesejlere ved en ny bro ud for Restauration Kammerslusen, ligesom der bliver plads til, at der kan sættes kanoer i vandet ud for restaurationen. Også et kommende slæbested er der gjort plads til.

Byrådets udvalg for teknik og byggeri har fredag sagt ja til at fremrykke et rådighedsbeløb på 800.000 kroner fra 2024 til 2021 og samtidig sige ja til, at sejlklubben får et anlægsbeløb på de 800.000 kroner. Pengene skal sammen med de fondsmidler, sejlklubben selv har samlet på 1.275.000 kroner og egen finansiering på 781.100 kroner dække udgifterne til en ny, 540 meter lang bådebro, der skal afløse den eksisterende bro.

Det bliver sådan, at de første 17 meter af den nye bro bliver forbeholdt mindre både og kanoer, der kan sættes i vandet her. De næste 70 meter bliver forbeholdt gæstesejlere og turbåde samt Nationalpark Vadehavets Skib, og derefter kommer sejlklubbens bro.

Formanden for udvalget for teknik og byggeri, Søren Heide Lambertsen (V) fortæller, at et enigt udvalg sagde ja til projektet, hvor byrådsmedlem Anders Rohr Jørgensen (V) har udført et stort arbejde for at få tingene på plads.

– Det bliver sådan, at sejlklubben får rådighed over og skal administrere den nye bro undtaget de første 87 meter, som kommunen vil have rådighed over, fortæller Søren Heide Lambertsen.

Der ligger en gammel aftale om, at sejlklubben også disponerer over bådpladserne ved Kammerslusen, når de ikke er optaget af rutebåde, men den aftale skal ændres. Den bevilling, udvalget i dag har sagt ja til, er betinget af, at der indgås en ny aftale med sejlklubben om dispositionsretten.

Med planerne er der også taget højde for, at der er plads til et slæbested for enden af den nye bådebro ud mod slusen. Kommunen har sat penge af til undersøgelse af mulighederne for at lave et sådant slæbested.

Den nuværende bro, der skal fjernes, er omkring 700 meter lang.

Den nye bro bliver omkring 2,5 meter bred, og overfladen bliver lærketræ. Der opsættes 15 standere med elektricitet og vand til lystbåde, og der laves en til to adgangsveje til den nye bro, der også gøres handicapvenlig.

Sagen skal endeligt konfirmeres i både økonomiudvalg og i byråd, men med en enig udvalgsbeslutning er det formentligt kun en formsag.