Tekst og fotos Hasse Jørgensen, onsdag den 16. marts 2022

Så skete det endeligt. Krydset ved Rosenalle, Tangevej og banegården blev onsdag morgen tidligt åbnet for trafik, og det vakte glæde hos de mange mennesker, der normalt benyttet krydset, men som i måneder har måttet tage en omvej af Sct. Nicolaigade.

Selv om krydset nu er genåbnet for både cyklende og bilister, er arbejdet ikke helt færdigt. Der mangler slidlag bl.a. på cykelstierne, og det betyder, at der er nogle lidt høje kanter på siderne af cykelstierne, som det ikke er rart at køre ind i. Men firmet Nørgaard Anlæg, der står bag udførelsen af projektet, kan lige for tiden ikke gøre noget ved problemet. Årsagen er, at det er umuligt at få asfalt.

De høje gaspriser har indtil videre stoppet al produktion af asfalt, så tidshorisonten for pålægning af de manglende slidlag er afhængig af gaspriserne.

Oprindeligt var det planen, at krydset skulle have været åbnet i uge 15, altså om en måneds tid. Men – som medarbejdere ved Nørgaard Anlæg siger – ville vi gerne have åbnet krydset noget før end nu, da vejarbejdet var færdigt.

Årsagen til, at det ikke er sket, er, at teknikere fra Banedanmark har haft svært ved at få koordineret signalanlægget ved jernbaneoverskæringen med lysreguleringen i krydset. Det problem er nu løst.

Også i krydset Nørremarksvej-Rosenalle-Seminarievej har der været problemer med teknikken i lysanlægget, så der pludseligt ind i mellem var rødt lys fra alle sider. Her startede teknikerne onsdag med at udskifte nogle elementer i anlægget, og så skulle det problem også være afskaffet.

Lige så snart der igen er asfalt at få, kommer der slidlag på cykelstierne