Tekst Johnny Tauman – Foto: René Jørgensen
21. januar 2019

Udvidelsen af A 11 mod vest, fældning af træer, regulering af jernbaneoverkørsel og bygning af klapbro – der venter trafikanterne en række udfordringer, når Vejdirektoratet i 2019 tager fat på det store projekt med udvidelse af vejnettet gennem Ribe Nord og bygning af ny bro over Ribe Å.

Så få forstyrrelser som muligt

RYK IND RIBE har talt med projektleder Mike Boesen fra Vejdirektoratet om opgaverne – og hvordan og ikke mindst hvornår de forskellige nødvendige udbud, procedurer og arbejder finder sted.

”Indledningsvis vil jeg sige, at Vejdirektoratet ønsker, at de berørte borger og trafikanter vil blive forstyrret mindst muligt, og at vi derfor samarbejder med andre interessenter – fx DIN Forsyning, der allerede har iværksat et større ledningsarbejde på østsiden af Trojelsvej,” fortæller Mike Boesen. Dette arbejde ligger for størstedelens vedkommende egentlig uden for det område, hvor Vejdirektoratet skal ”i jorden”.

Opdateret tidsplan

RYK IND RIBE vil prøve at skabe et overblik ved at beskrive de forskellige elementer i kronologisk rækkefølge – en slags tidslinje med datoer og beskrivelser.

Træfældning i Ribe Plantage

Der forestår en række opgaver med bla. træfældning i Ribe Plantage på vestsiden af Plantagevej fra jernbanen til Farupvej samt syd og øst for Skovgrillen. Projektleder Mike Boesen oplyser, at datoen for licitation på udvidelsesarbejdet er 15. februar 2019 og fortsætter: ”Udfra de tilbud, der kommer ind ved licitationen vælger vi den entreprenør, der skal stå for udvidelsesarbejdet. Omkring april forventer vi, at entreprenøren vil gå i gang med arbejdet.”
Mike Boesen kan endvidere orientere om, at det er såvel Esbjerg kommune som Skovmyndigheden, der har været med i forhandlingerne om at fælde træer i Ribe Plantage: ”Der er tale om en fredsskov – og Vejdirektoratet har fået godkendelsen i hus med den forudsætning, at der etableres et skovareal i det dobbelte antal m2 i forhold til det fjernede areal. Det er endnu ikke afklaret, hvor disse træer skal plantes.”

Ekspropriation er flyttet

En række berørte husejere og forretninger / firmaer afventer den endelige ekspropriation, som er flyttet til 19.-20. marts. Vejdirektoratets opgave er at udarbejde kortmateriale til kommissarius, som sammen med sin ekspropriationskommission foretager ekspropriationen og kommer med erstatningsforslag til hver enkelt berørt.
Der er kommissionens opgave at vurdere, om Vejdirektoratets behov er ”ret og rimelig”.
”Ekspropriationen har virkning med det samme”, slår projektleder Mike Boesen fast under den forudsætning, at der ikke er begået procedurefejl.” Er de implicerede utilfredse med ekspropriationen, så er det kun erstatningsprisen, der kan ankes – og her vil det være Taksationskommissionen, der tager over.”

Asfaltering og klapbro i efteråret

Arbejdet med asfaltering / færdiggørelse af den midlertidige vej ved Ribe Å hører også med til vejudvidelsesarbejdet, mens selve brobyggeriet, der omfatter både fjernelse af den nuværende ringvejsbro og opførelse af klapbro, kommer til at ligge i en anden entreprise, hvor vi forventer licitation til sommer og at arbejdet i marken går i gang hen på efteråret.

Trafikken omlægges , når det er påkrævet

Ingeniørregimentet fra Skive Kaserne vil bygge de to midlertidige broer i juni, men de forventes ikke at komme i brug før til efteråret. ”Der er ingen grund til at omlægge trafikken til 40 km/t, før broentreprenøren går i gang med at fjerne den gamle bro,” er projektleder Mike Boesens sidste kommentar i denne samtale.

Ændret trafikmønster – tidlig afsted

Tålmodighed, tålmodighed og fleksibilitet vil præge trafikken i og omkring Ribe i 2019. De bedste råd er at køre hjemmefra ½ time tidligere end sædvanligt – og hvis der vælges alternative ruter: ”Pas på de bløde trafikanter i vore landsbyer.”