Tekst & Foto Johnny Tauman
2. maj 2020

Når der skal udføres asfaltarbejde i rundkørslen Obbekærvej / Nørremarksvej, vil det strække sig over nogen tid, da firmaet formentlig først sætter nye kantsten mellem Plantagevej og jernbanen.

En række kansten skal skiftes på Obbekærrvej mellem Plantagevej og jernbanen – dette stykke skal også asfalteres (arkivfoto)

– Herefter asfalteres Obbekærvej ud mod Plantagevej, Rundkørslen og Obbekærvej frem mod broen mod øst, oplyser landskabsarkitekt Karen Margrethe Bak, der dog ikke pt ved, hvor langt man asfalterer på Nørremarksvej. Det bliver dog forbi de nye krydsningsheller ved rundkørslen.

To projekter = ventetid

Som tidligere beskrevet, så opstår uklarhederne omkring manglende færdiggørelse af en ”ny rundkørsel” ved, at der i projektet med at lave selve rundkørslen med krydsningsheller etc. ikke for disponeret økonomi til at lægge asfalt. Den udgift og opgave er det en anden af Karen Margrethes kollegaer, som skal løse inden for en driftskontrakt.

Men nok om kompetencer – og arbejdsfordeling. Rundkørslen har mange ujævnheder og huller – og derfor har RYK IND RIBE foreslået, at der midlertidigt opsættes skiltning med ”ujævn vej.” Disse skilte vil snarest blive opsat (hvis det ikke allerede er sket).

En korrekt skiltning ved nedsætte hastigheden og reducere antallet af skader.

Vigepligten påhviler bløde trafikanter

Der har været en masse kommentarer omkring cyklister og gåendes udfordringer med ramperne ved de forskellige krydsninger/overgangene. RYK IND RIBE har forelagt de påtalte uhensigtsmæssigheder for Karen Margrethe Bak – og spurgt ind til, om der kommer yderligere markering eller måske skiltning om krydsende cyklister.
Hun skriver tilbage: – Krydsningerne/overgangene er IKKE fodgængerfelter og bliver ikke opstribet som sådanne, da det ville gøre det forbudt at cykle over. Således er det nu tilladt at cykle over, men man skal huske på, at vigepligten påhviler de gående og cyklende. Det er også sådan, der er skiltet.

Er det nu lige til?

Lad os nu bare lige se på denne episode, hvor ingen af cyklisterne begår fejl. Mangler der ikke et skilt med cykelsti over de dobbeltrettede pile? Kommer fra Ribe er ideen, at cyklisten skal hele vejen rundt, men mange vælger at smutte over her. Der er konstateret, at flere slet ikke standser op, men blot svinger over vejen. Andre vælger simpelhen cykelstien fra og cykler på vejbanen gennem rundkørslen henover de brosten, som er tiltænkt svingende lastbiler etc. Skal rundkørslen “krydses” ved helleanlæggene, skal det foregå på cyklen. Men forståeligt, at flere trækker over. Stedkendte, som kommer på cykel fra jernbanen har kort bremseafstand, inden rampen med hajtænder.

Cyklisten har vigepligten ved krydsningen, der for fremmede cyklister kommer pludselig

Da der har været flere nærved-ulykker, når cyklister, der kommer fra byen, vælger at benytte selve vejbanen, eller overraskende at ville krydse vejbanen FØR rundkørslen, foreslog vi skiltet med krydsende cyklister.

Bilister bør være nede i fart

Hertil lyder fra Karen Margrethe Bak: – Skiltet med krydsende cyklister reserverer vi til de steder, hvor man har et dårligt overblik, eller hvor krydsningen kommer uventet – og fortsætter: – Det er ikke tilfældet her, hvor bilisterne kører i byzone, har et godt overblik og bør være nede i fart, når de nærmer sig eller kører i rundkørslen.
Afsluttende siger hun dog, at Esbjerg kommune vil være opmærksomme på problemet og løbende vurdere, om der viser sig et behov for skiltene.

Opkørslerne giver udfodringer for cyhklister og andre motoriserede køretøjer