Tekst: René Jørgensen foto: Børneulykkefonden
15. januar 2019.

En bil der dytter, et lys, der skifter fra grøn til gul, lyden af en ringeklokke, en cyklist, der suser forbi. Ja, der er mange ting at huske på i trafikken, og det kan være svært for børn at huske alle lyde, tegn og signaler.

Rigtig mange forældre frygter da også, at deres børn kommer til skade i trafikken. På trods af denne frygt viser en undersøgelse, som Epinion har foretaget for Børneulykkesfonden, at det kun er hver femte forælder med børn i alderen 3-5 år, der har lært deres barn, hvad bilernes forskellige signaler betyder. Samtidig viser undersøgelsen, at det kun er hver fjerde forælder med børn i samme aldersgruppe, der har gennemgået, hvad cyklisternes forskellige tegn betyder.

”Vores undersøgelse viser, at forældre i høj grad har fokus på at lære deres børn om de mere gængse trafikregler, såsom betydningen af rød, gul, grøn, hvornår det er sikkert at krydse en vej osv. Og det er naturligvis også rigtig vigtigt. Men forældrene bør også huske at træne deres børn i bilernes og cyklernes signaler. Det er for eksempel en god ide at tale om, at en bil blinker til højre eller venstre, når den skal dreje, og at en cyklist holder højre hånd op, når han eller hun bremser. De ting er jo også vigtige at kende til, hvis man skal undgå ulykker i trafikken”, udtaler Henriette Madsen, Generalsekretær hos Børneulykkesfonden.

Når trafikken bliver lydløs

Med el- og hybridbilers indtog i trafikken er det blevet endnu sværere at navigere i, hvilke lyde man skal være opmærksom på, når man færdes i trafikken. El- og hybridbiler larmer ofte meget mindre end almindelige biler og kan derfor være farlige, fordi det ofte er svært at høre dem, når de kører på ren el ved lavere hastigheder. Heldigvis betyder en ny lov, at der fra juli 2019 skal være installeret et Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS) i alle nye generationer af el- og hybridbiler, når de kører med en hastighed på 0-30 km/t. Dette er for at reducere antallet af uheld i trafikken ved at sikre, at andre trafikanter kan høre el- og hybridbilisterne.

”Det er vigtigt for os at kunne tilbyde nogle af markedets mest miljørigtige biler, så vi på den måde kan få nedbragt udledningen af CO2, kvælstoffer og partikler fra biler. Men det skal naturligvis ikke gå ud over sikkerheden. Derfor er den nye lovgivning bestemt et skridt i den rigtige retning, fordi den både tager hensyn til klimaet og trafiksikkerheden,” udtaler pressechef Anders Tystrup fra Toyota Danmark.

Trafiktræning prioriteres højt

Heldigvis prioriterer mange forældre trafiktræning med deres børn højt. Faktisk svarer over halvdelen af forældrene med børn i alderen 3-5 år, at de ofte lærer deres barn om trafiksikkerhed. Det kan dog være svært at finde på nye sjove måder at lære om trafiksikkerhed på. For at give konkret materiale til trafiktræning og sætte fokus på træning af lyde, tegn og signaler har Børneulykkesfonden derfor udviklet trafikklubben Ny Trafikant med udgangspunkt i universet i Villads fra Valby.

”Som forælder kan det være svært at finde tid til at trafiktræne med sit barn. Og det kan være udfordrende at finde på nye og sjove måder at lære om trafiksikkerhed. Med materialet til Trafikklubben Ny Trafikant kan forældre derfor få ideer til, hvordan man kan gøre trafiktræning til en sjov aktivitet og samtidig aktivere børnene gennem interaktive spil og opgaver. På den måde bliver det ikke en sur pligt, men noget man kan gøre, når man alligevel samles ved middagsbordet osv.,” siger Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden.

Trafiklæringen i Ny Trafikant findes i medlemspakker tilpasset til forskellige aldersgrupper.