Tekst & Foto: Johnny Tauman
14. november 2021

– Skal Ribes maritime historie fortælles og opleves, må indsatsen opprioriteres over en årrække, lyder det fra Anders Rohr Jørgensen (V), der peger på en levendeliggørelse med et æstetisk look.

Han fremhæver, at Ribe netop er blevet tildelt en 5. plads i en konkurrence om at være Danmarks smukkeste havneområde og fortsætter: – Havde vi haft skibe som det ny restaurerede Karen af Mandø liggende sammen med Johanne Dan og flere af de andre gamle skibe, ville det ikke bare være et smukt syn, men også være en levende fortælling om Ribes storhedstid med Ribe Åhavn som en gang var landets vigtigste. Og måske havde Ribe Åhavn fået en bedre placering.

Fri adgang i højden

Afgørelsen om den nye linjeføring uden om Ribe betød, at den såkaldte A-løsning, som Esbjerg Byråd samt Esbjerg havn m.fl. foreslog i høringsperioden, blev fejet af bordet. I stedet blev det en realitet, at den eksisterende vej skulle udbygges med en oplukkelig bro i den senere så meget omtalte C-løsning. – Gode kræfter så muligheden for få det bedste ud af den valgte løsning inklusiv den nye bro, som ville sikre fri adgang i højden ind til Danmarks ældste havn, fortæller Anders Rohr Jørgensen.

300.000 kr til Ribe Kulturhavn

– Arbejdet med at få afsat midler til et udviklingsprojekt med betegnelsen Ribe Kulturhavn var født, lyder det fra Anders, der peger på, at Byrådet ved budgettet i 2019 afsatte Kr. 300.000 til udarbejdelsen af rammerne for projektet. Der er en række både frednings- og miljøhensyn at tage højde for, og det arbejde er igangsat. – Det skal bemærkes, at det videre arbejde fortsættes uanset om, der kommer en ny bro eller ej, konstaterer Anders Rohr Jørgensen.

Drøftelse af vandløbsvedligeholdelse

Sidst i september (red. 22.9.) havde Peder Tørnqvist og Anders Rohr Jørgensen besøg af Transport- og Vandløbsordfører Kristian Pihl-Lorentzen, hvor de havde en drøftelse om vandløbsvedligehold generelt, og ikke mindst snakken om at fjerne de 3 stemmeværker i Ribe.

– Vi fik også lejlighed til at drøfte det seneste trafikforlig, som gjorde en ende på planerne om en ny og oplukkelig bro over Ribe Å, fortæller Anders Rohr Jørgensen. Ifølge Kristian Pihl-Lorentzen er det i sig selv usædvanligt, at et så bredt indgået forlig med C-løsningen nu er blevet brudt.

Kan renoveringen stoppes?

De to lokale politikere besigtigede sammen med Kristian Pihl-Lorentzen den nuværende bro og fortalte historien om, at Ringbroen siden etableringen i 1953 har sat sig med op til en halv meter.

Kristian Pihl-Lorentzen var ret hurtig til at konkludere, at sagen fortjener en fornyet behandling. Derfor skrev han allerede den 23. september til Transportminister Benny Engelbrecht, at han og Venstre ønsker Ringbroen på førstkommende forhandlinger i udvalget. Der ligger sagen så nu.
Det er håbet at stoppe den planlagte renovering til 16 mio.

Opgradering af infrastrukturen

Og nu til noget helt andet, som også sejlads. – Esbjerg kommune overtager inden længe ansvaret for afmærkningen i Vadehavet sammen med de fire andre vadehavskommuner, forklarer Anders Rohr Jørgensen, der har haft nogle gode drøftelser med Jakob Fulton Jensen. For nylig var sejlskibet Fulton på besøg i Ribe Yderhavn, og på denne tur kunne skipperen ved selvsyn konstatere mangler i markeringen i Vadehavet.

– Den maritime infrastruktur kræver både stager og flydende tønder, sagde Jakob Fulton Jensen til RYK IND RIBE samtidig med, at han tilbød at hjælpe til med sine matroser – evt. i et samarbejde med Mandøpigen. – Der ligger et stort uudnyttet potentiale i forhold til den maritime turisme – og det må vi i Ribe kunne udnytte, lyder det Anders Rohr Jørgensen.

Maritimt miljø vil give vækst

Der er en enorm synergi mellem turisterhvervet og detailhandlen i Ribe. Samarbejdet bliver nu styrket yderlige ved at der nu er skabt fælles faciliteter på det gamle rådhus. – En udvikling af det maritime miljø vil uden tvivl blive et trækplaster som både detailhandlen, restaurationsbranchen og overnatningsstederne vil nyde godt af. Der er masser af erfaring fra andre. Kik bare mod Helsingør, som er udråbt til porten til Danmarks maritime kulturarv, mens Ribe er tilsvarende er nationalparkens maritime centrum.

Målet er et træskibsværft

– Vi har både skibene og tegningerne til et arbejdende Træskibsværft mellem Erik Menveds Vej og Roklubben, siger Preben Glud, der i dag bygger og renoverer træskibe i en lagerhal i Industrikvarteret. En af årsagerne til at Ribe Træskibsværft ikke umiddelbart kan få lov at etablere sig er, at det bliver betegnet som Industri, men det er nærmere et arbejdende museum.

Karen af Mandø, Anne Cecilie og Frida skal på et tidspunkt sejles til Ribe, men de kan ikke gå under Ringbroen.
Skulle de to skibe med kran løftes over Ringbroen, så vil det spærre for trafikken i lang tid – ja, meget længere, end hvis broen blot kunne åbnes.

Sammenligner med VikingeCentret

– Heldigvis er de fleste mennesker positive omkring at få levendegjort og forskønnet Ribe Åhavn, siger Anders Rohr Jørgensen. Han sammenligner processen med, at mange sikkert også undrede sig, da man på en mark ved Lustrupholm begyndte at opføre Ribe VikingeCenter – og sågar anlagde en havn på stedet. – Men det har i den grad sat Ribe på landkortet som vikingeby. Det samme kan hele fortællingen om Ribes Maritime historie gennem de sidste 1300 år.

Meretha ankom til Ribe

Først i 60´erne fik Ribe det gamle træskib Meretha sejlet til Ribe Åhavn. Det måtte 15 tons sand i lastrummet for at få galeasen under Ringbroen, men det lykkedes. Skibet var på størrelse med Fulton og bygget på Ribe træskibsværft. Skibet var imidlertid ikke restaureret som Karen af Mandø – og sank da også ved flere lejligheder på stedet. Ribe Turistforening havde ikke råd til at vedligeholde skibet. Som tiden gik, forfaldt skibet mere og mere.

Januar 1973 blev Meretha gravet ned i Hovedengen ud for Ribe Roklub

Fakta boks:

Galeasen OWKQ Meretha, BRT 41, bygget i Ribe 1865 hos N. Nielsen, Nr. Farup pr. Ribe, til en Mandøskipper. Meretha sejlede som fragtskib fortrinsvis på østkystens havne. Sidst som pakette (skib der sejler i fast rute med stykgods og passagerer) til Læssø. Skibet blev købt hjem til Ribe i 1963 fra Læssø af entreprenør og civilingeniør R. Birch Nielsen, Ribe, til Ribe Turistforening. Der var forskellige planer med skibet som historisk blikfang: flydende restaurant m.m. men ingen af planerne blev realiseretikke mindst da skibet var i langt dårligere stand end forventet.
Skibet var oprindelig bygget som en skonnert, men blev i 1938 ombygget til en galease.