Tekst & Foto: Johnny Tauman
5. september 2022

I flot solskin mødte RYK IND RIBE en meget tilfreds formand for Ribe Sejlklub – Lars Buhrkall – på den adgangsbro, som firmaet Kentek fra Andrup netop havde fået monteret ud for Restaurant Kammerslusen.

Den nye adgangsbro er monteret – den giver sikker adgang.

Alle flydebroer skal i vandet

– Vi er efter nogle uforudsete hurdler kommet rigtig godt i gang med montering af den nye anlægsbro – og hen over den kommende uge, håber vi på at få alle flydebroer i vandet, fortæller Lars. Det vil ske i sluseanlægget.

Sikkerheden er i top

Mens vi ser nærmere på anlægget, er to medarbejdere fra Kentek i færd med at fastgøre en lavere sektion, som skal kunne anvendes af såvel folk i kanoer og robåde.

To medarbejdere er ved at fastgøre den lave bro

Herpå monteres også en stige, som kan benyttes, hvis man skulle være så uheldig at falde i vandet.

Efter planen monteres i dag mandag en skridsikker rampe mellem sektionene.

Mange opgaver venter

Da Lars Buhrkall gjorde status fredag middag, kunne han glæde sig over, at der nu er forankret 12 m (lav) + 82 m (høj) bro, som er blevet leveret fra Kentek i Andrup.

En række både skal nu flyttes for at give plads til projektet

– Dertil har vi søsat og midlertidigt forankret ca. 45 m (6 moduler) af de broer, vi selv har renoveret på Industrivej, forklarer han med udsigten til terrænet, hvor der er gravet en del og en række fliser er knækket. Sejlklubben vil sikre, at det igen kommer til at se godt ud med ny naturlig vegetation og nye fliser i løbet af efteråret / foråret.

Både skal flyttes og give plads til arbejdet

I den kommende uge – mandag og tirsdag- skal der flyttes nogle både – dels ind til byen, dels længere ind ad åen, og på land skal der fjernes en del flere gamle broer.

Når disse forberedelser er på plads, kan man fra onsdag morgen begynde at flytte og søsætte samtlige de resterende flydebroer fra Industrivej.

440 m færdig i år

– Det er vores plan, at ca. en tredjedel bliver lagt på deres plads i forlængelse af broen som den ligger nu, medens resten foreløbigt bliver lagt på ydersiden af den således forlængede flydebro, fortæller Lars Buhrkall, mens han samtidig slår fast: – Disse “ydersidebroer” vil vi så successivt forankre på deres plads, efterhånden som vejr, vind og vandstand tillader det – og ikke mindst afhængigt af, hvornår vi kan samle frivillig arbejdskraft.

I år bliver flydebroen ca. 440 m lang, og når de sidste sektioner (som først skal samles og monteres af sejlklubben selv i løbet af næste år) kommer på plads, er den samlede bro ca. 550 m lang.

Brugaftale omfatter 84 m

De lave 12 m, samt de første 72 m af den høje del af anlægsbroen er omfattet af en brugsretsaftale mellem sejlklubben og kommunen, så Nationalparkens Vadehavet, myndighedsgodkendte rutebåde og gæstende skibe har mulighed for at lægge til.

Processen følges

RYK IND RIBE følger arbejdet – og vender tilbage, når der er nyt.
Med hensyn til opstuvning af grøde og andet affald mellem anlægsbroen og land, vil Sejlklubben sikre, at der kommer en spærring, som hindrer dette.

Arkivfoto fra starten af anlægsprocessen – der sker hele tiden noget nyt