Tekst Hasse Jørgensen, foto Ribe Kunstmuseum. Tirsdag den 14. maj 2019

Når Ribe Kunstmuseum slår dørene op fredag den 17. maj – St. Bededag – er det ikke én men rent faktisk to nye udstillinger, der præsenteres.

Sommerens store udstilling bliver Kristian Zahrtmann – Queer, kunst og lidenskab. Men dertil kommer den mindre, men stadig seværdige, Johannes Wilhjelm – Fra Skagen til Italien, der vises i underetagen.

Kristian Zahrtmann (1843-1917) var kunstner, underviser og selskabsmenneske. Han malede stærke kvinder og smukke mænd med stor fortælleglæde. Flere af hans nøgenbilleder var tæt på at skabe skandale. Zahrtmann var bevidst om, hvordan han så ud i andres øjne og eksperimenterede med selvportrætter, hjemmets indretning og som celebrity.

Men der er noget i Zahrtmanns værker, der er skævt – noget som udfordrer normerne for køn og motivverden i slutningen af 1800tallet/starten af 1900tallet. I nogle af hans malerier er der homoseksuelle undertoner, andre steder vender han kønsroller på hovedet. Ofte er der en fornemmelse af noget uventet på spil. Kristan Zahrtmann havde mange venner, men vi ved ikke, om han havde et kærlighedsliv. Denne udstilling bruger ordet queer til at pege på det uventede og udfordrende i Kristian Zahrtmanns kunst.

I museets underetage kan du nu opleve et udvalg af Johannes Wilhjelms værker. Det er dem, der i dag tilhører de danske kunstmuseer, så den er blevet noget mindre end vi så den på Fuglsang Kunstmuseum og Skagens Kunstmuseer. Den repræsenterer dog stadig Wilhjelm på bedste vis.

Formålet med udstillingen er at genindskrive maleren i dansk kunsthistorie ved bl.a. at undersøge hans fortolkninger af velkendte motivkredse samt inspirationskilder i ind- og udland og dermed føje nye facetter til både ham selv, hans tid og kreds.

Johannes Wilhjelm, “Høstfolk”, 1927. Fuglsang Kunstmuseum. Foto: Ole Akhøj