Tekst & Foto: Johnny Tauman
27. juni 2021

I en artikel lørdag behandlede RYK IND RIBE vilkår for cyklister og fodgængere i krydset ved Industrivej / Nørremarksvej. Nu er turen kommet til Plantagekrydset.

Flot dobbeltrettet cykelsti mod Plantagekrydset

Dobbeltrettet cykelsti har sin egen fase

– I krydset ved Farupvej/Obbekjærvej er problematikken anderledes, idet der her er en dobbeltrettet cykelsti, som går gennem signalanlægget, og som kræver særlige trafiksikkerhedsmæssige forhold, forklarer projektleder Mike Boesen, Vejdirektoratet.
Han påpeger, at det vigtigste forhold her er, at den dobbeltrettede cykelsti skal have sin helt egen fase, dvs. at samtlige bilister i krydset, som ikke kører ligeud parallelt med cyklisterne, skal holde stille, når der er grønt for disse cyklister.

Når man passerer Obbekjærvej, skal cyklister være opmærksom på “hajtænder” (ubetinget vigepligt) – mens cyklister i den modsatte retning af trafiklys og stoplinje. 

Tilsvarende skal alle de dobbeltrettede cyklister skal holde stille, når der er grønt signal for bilister, der skal  krydse den dobbeltrettede cykelsti i krydset. Dette er ikke for at genere nogen men for at undgå uheld.

Cykelstien har sin egen fase – undersøges for mulige justeringer

Kan de termiske kameraer indstilles anderledes?

– Imidlertid er vi blevet opmærksomme på, at det er svært som cyklist at anmelde for grønt cyklistsignal., siger Mike Boesen og fortsætter: – Dette skyldes, at det fysiske område på asfalten på begge vejhjørner, hvor de termiske kameraer detekterer cyklisterne på, er meget lille og kun dækker lige omkring stoplinjen for cyklister. Dette område er valgt for at sikre, at der ikke sker falske anmeldelser af cyklister, idet det termiske kamera ganske nemt, men fejlagtigt, også kan opfange alle fodgængere i og omkring cykelstien samt alle cyklister, der skal ned ad Obbekjærvej eller parkerede biler på vejhjørnet.

I den kommende tid vil Vejdirektoratet derfor sammen med signalleverandøren undersøge, om anmeldelsesområdet kan udvides, og om de termiske kameraer, som detekterer cyklisterne, kan indstilles på andre måder, som sikrer en tidligere anmeldelse af cyklisterne længere ude på cykelstierne, og sikrer, at der (så vidt muligt) kun gives grønt til de ligeudkørende cyklister på Trojelsvej.
– Det kan dog stadig være nødvendigt, at cyklisten fortsat skal vente kortvarigt ved stoplinjen, før der gives grønt signal, men dette skyldes hensynet til de øvrige trafikanter, som heller ikke har nogen gavn af at vente på grønt signal, hvis der ikke er nogen cyklister og cyklistsignalet er tændt uden grund, lyder det fra projektleder Mike Boesen.

Cyklisttrykkene er ekstra service

– Afslutningsvis kan vi oplyse, at cyklisttrykkene i sidstnævnte anlæg er en ekstra service, og som er installeret for at synliggøre/bekræfte overfor cyklisterne, at de er set/anmeldt af de termiske kameraer – samt som ekstra sikkerhed i tilfælde af, at de termiske kameraer bliver påkørt eller af anden årsag ikke virker, supplerer Mike Boesen.