Tekst: Johnny Tauman     Illustrationer: Esbjerg Kommune
23. august 2023

På Borgermødet i fabrikshallerne på Ribe Jernindustri gennemgik byudviklingschef Peer Munksgaard Rexen de ændrede planer som følge af de nye udfordringer med forureningen i områdets nordvestlige hjørne. Grundet meget forstyrrende ovenlys havde de mere end 200 interesserede tilhørere svært ved at se illustrationerne i den powerpoint-præsentation – og flere gik hjem med en oplevelse af, at den nye bydel vil blive opdelt i to områder af en bred vej.
RYK IND RIBE har bearbejdet de enkelte illustrationer, så de fremstår tydeligere – og så har vi snakket med arkitekt Mikkel Lux Larsen fra Areal Udvikling – under Teknik & Miljø. Han siger:  -Når jeg ser illustrationen af den nye disponering igen, ser pilen ind i området ret stor ud. Så jeg kan godt forstå, at man tænker at den nye vej gennem området bliver stor. Men det gør den ikke. Lad mig slå det fast.

Det bliver en ganske almindelig gade gennem et boligområde. Den har selvfølgelig en udformning, så den kan håndtere trafikmængden til p-pladserne ved Hovedengen og Danhostel.
Det bliver ikke en ny Saltgade, da Saltgade er og bliver områdets hovedgade.
– Den nye vej ind i området er tegnet som en fed pil blot for at illustrere, at det bliver hovedadgangsvejen ind og ud af området. Det kunne vi i bagklogskabens klare lys have lavet anderledes, lyder det fra Mikkel Lux Larsen.
På tegningen kan man se, hvordan Saltgade er tænkt et æstetisk løft.

Ny lokalplan

Der skal udarbejdes en ny lokalplan for området – en plan, som bla. også skyldes, at den nuværende i følge Peer Rexen er sendt til tælling grundet fredede flagermus i træerne, der står langs Tved Å. På mødet fortalte Peer Rexen, at der heldigvis ikke er fundet flagermus inde i fabrikshallerne.
Der arbejdes nu med et ændret forslag, hvor bydelen opdeles i to områder med en adgangsvej til Ribehallen, Danhostel og Parkeringspladsen ved Hovedengen. Samtidig er det planen, at der kommer endnu flere boligenheder i området – ja, faktisk løftes antallet fra 200-300. Der sker ved at løfte forslagets byggeprocent i vinderprojekt på 54 % til noget, der ligner bykernens 80-100 %. Det vil give udfordringer både med hensyn til parkeringspladser og ladestandere.

På Borgermødet blev der også fremført et ønske om klarhed, hvordan bygningsmassernes sammensætning bliver – specielt var det sammensætning mellem private boliger og boligforeninger, der blev nævnt.

Vinderprojektet – og forureningen

Vinderprojektet

Det forurenede område