Tekst & Foto: Johnny Tauman
27. januar 2024
I dag er Per og Henrik på arbejde – og de nyder jobbet på Genbrugspladsen på Ørstedvej i Ribe, hvor de begge har fejret 25 års jubilæum.
RYK IND RIBE har valgt at aflevere nogle store papkasser med flamingo – og blev straks spottet af Henrik, som lige skulle sikre, at affaldet kom i de rigtige containere. – Det sker nemlig ofte, at folk tror, at emballagen i en papkasse bare skal afleveres et sted!
I nærheden kommer en gul elektrisk truck kørende – bag rattet sidder Per Andersen, der ligesom Henrik er bosiddende i Ribe. – Når jeg lige har kørt et par opgaver, kan vi tage en snak inde i den store hal, forklarer Per, der har været ansat på arbejdspladsen i 29 år. Han fik jobbet tilbage 1. februar 1994 – og har siden kun haft orlov et år.
Mens Per med omhyggelige arbejdsgange løser sine opgaver, fremviser Henrik – ansat i 1997 – anlægget, hvor der sorteres farligt affald. – Når man er certificeret til at sortere farligt affald – plastikdunke med kemikalier, oliemaling, spraydåser etc., så foregår det her, hvor alle blå plastik beholdere er tilsluttet et nyt udsugningsanlæg, fortæller Henrik, som supplerer med følgende sikkerhedsforhold: – Hvis det er nødvendigt, så har vi både dragter, handsker og forskellige værnemidler til beskyttelse af kroppen.
– Så fik jeg lige fjernet den indleverede trailer, siger Per efter at have kørt trucken på plads. Mens han peger på en række usorterede plastikbeholdere, forklarer han, at affaldet herfra er hentet ved beboerne på to ruter i den indre by. – Hver torsdag er vi to personer afsted i lastbilen og indsamler affald i Ribe indre by. Beboere, som ikke har affaldsbeholdere, kan stille sit affald ved gadedørene – og efterfølgende afhenter de ansatte på Genbrugspladsen det.
Personalet vil gerne sørge for, at folk sorterer rigtigt! Og på afstand kan de høre, hvis fliser blive hældt af på det område, der er forbeholdt mursten mm. Og så må de jo lige afsted med en positiv vejledning.
Per og Henrik er rigtig glade for deres kollegaer, som alle betragter kerneopgaven med god service til kunderne som det vigtigste. – Med et stort smil og en venlig / kvik bemærkning, når vi rigtig langt.