Tekst Hasse Jørgensen, arkivfoto Ryk Ind Ribe og Esbjerg Kommune, torsdag den 19. september 2024

Man hører ofte – specielt når parkeringsvagterne lige har besøgt byen – at ”de parkeringsafgifter er da også en ren pengemaskine for kommunen” Forstået på den måde, at kommunen tjener godt på parkeringsafgifterne.

Men sådan forholder det sig ikke. Rent faktisk giver parkeringsafgifterne et underskud for Esbjerg Kommune. Det fortæller formanden for plan- og byudviklingsudvalget, Henning Ravn (V).

Han fortæller, at de nyeste tal viser, at der i 2023 var et underskud på parkeringsafgifterne på 200.274 kroner, mens underskuddet året før var på 72.000 kroner. Indenfor de senere år er der samlet set generet et underskud på 625.000 kroner.

– Så set i forhold til 2022 er det i 2023 gået den gale vej, konstaterer formanden.

Hvordan opstår det underskud?

– For det første skal staten have 50 procent af alle p-afgifter. Dertil kommer, at P Nord, der administrerer ordningen for os og ansætter parkeringsvagterne, skal have et beløb for at administrere ordningen, og så får de også et beløb for hver klage, der skal behandles. Og jeg ved fra min tid ved politiet, at det er tidkrævende at behandle de klager.

Hvorfor får staten 50 procent af afgifterne?

– Det er jo netop for, at det ikke skal være en pengemaskine for kommunerne at udskrive p-afgifter. Jeg regnede for et par år siden ud, at det koster kommunen 15 kroner, hvor gang, der udskrives en p-afgift, så vi animerer ikke til, at der udskrives så mange afgifter som muligt.

– Det hedder sig, at de penge, kommunen får ind i p-afgifter, skal blive indenfor området, men der er ganske enkelt ikke penge at dele ud til noget med de underskud. Og jeg forestiller mig, at situationen er nogen lunde ligedan i de andre kommuner.

Hvorfor så ikke afskaffe ordningen?

– Det har vi også talt om. Men konsekvensen vil formentligt blive, at så parkerer folk, som de har lyst til og bliver holdende i lang tid. Det giver ikke det flow omkring handelslivet, som vi tilsigter til gavn for de handlende.

– Vi vil jo alle gerne holde, så vi skal gå så kort vej som muligt, men i kommunens byer er der jo i virkeligheden ikke langt fra parkeringspladser til indkøb. Holder man f.eks. i Ribe på P Nord, er der ikke mange skridt, før man er midt inde i byen.

– Vi får med jævne mellemrum opgørelse over, hvordan belægningen på p-pladserne er, og det er meget få dage, hvor der er helt optaget.

P Syd i Ribe er ofte fuldt belagt?

– Det er den, og det er også derfor, vi prøver at få lavet en autocamperplads syd for P Syd, så vi kan få autocamperne væk fra P Syd og dermed give plads til flere personbiler, siger Henning Ravn.