Tekst og foto Hasse Jørgensen, onsdag den 1. maj 2024

Meget tyder på, at tonen mellem kunder og personale er noget anderledes, hvis vi taler om specialbutikkerne i det indre Ribe, gågaden, kontra  fødevareforretningerne i periferien i Ribe.

Det fortæller formanden for HK Handel Sydjylland efter hun sammen med et par faglige medarbejdere, Jette Stabel og Angelika Thøgersen, har besøgt mange forretninger i gågaden i Ribe 1. maj.

– Vi ved, at butikspersonalet i mange forretninger ofte er udsat for en meget dårlig omgangstone, og vi mener, det er vigtigt, at vi får sat fokus på problemet. Derfor valgte vi 1. maj at tage en tur dels i Ribes gågade og dels i Tønder. Og vi havde en virkelig god tur, hvor vi fik mange gode samtaler både med butiksindehavere, ansatte og deres kunder, fortæller Hanne K. Mathiasen.

– Og vores samtaler i gågaden i Ribe tyder meget på, at der er en bedre tone i gågadens forretninger, end der er i periferiens. Men vi var også inde i en butik, hvor en ansat fortalte, at en kunde kom ind for at bytte en vare. Som den ansatte sagde, havde kunden tydeligt pustet sig op, da hun kom ind i butikken.

– Nu var det en voksen ekspedient, og hun formåede at få talt situationen ned, inden den udviklede sig. Men havde det været et helt ungt menneske, havde situationen givetvis været en anden, for unge mennesker har ikke den erfaring, som voksne har.

– Og når man er kunde og muligvis bruger et uacceptabelt sprog, skal man tænke på: hvad nu hvis det var ens egne børn eller børnebørn, der blev udsat for det, siger Hanne K. Mathiasen.

– Er det det dårlige sprog på internettet, der smitter af andre steder?

– Jeg tror også, det har noget at gøre med det 24-timers samfund, vi efterhånden har opbygget. Vi skal være på hele tiden. Hvis nogen sender en mail eller en SMS sent på aftenen, forventer mange, at de får svar med det samme, og det giver frustrationer, siger Hanne K. Mathiasen.