Tekst Hasse Jørgensen, foto privat. Tirsdag den 12. marts.
Ribe Handelsstandsforening har med ansættelsen af en koordinator taget et kæmpe skridt frem mod at bevare Ribe som en levende handelsby.
Den nye koordinator er Pernille Sinkjær.
Pernille Sinkjær er ansat i en deltidsstilling hos handelsstanden. Hun er ansat på DanHostel Ribe, og ordningen er lavet sådan, at handelsstandsforeningen køber Pernille Sinkjær i det antal timer, der er brug for. Hun skal hjælpe med de strategiske områder, hvor fokus er markedsføring, gennemførelse af events som bl.a. Peters Jul, og lignende. Ud over det ligger der mange spændende opgaver forude, som har til formål at sikre, at medlemmerne får den støtte, de har brug for, ligesom Pernille Sinkjær skal se på ideer for tiltrækning af nye kundegrupper m.m.
Ribe Handelsstandsforenings formål har siden foreningens etablering været at skabe et bredt samarbejde mellem byens erhverv, sikre aktiviteter som får købedygtige kunder til byen samt agere politisk talerør over for kommunen for at fremme forskellige projekter til gavn for Ribe handelsstandsforeningens medlemmer og byens borgere.
Over hele landet ses et pres på klassiske handelsbyer grundet ændrede indkøbsmønstre, teknologi samt ændring i den demografiske udvikling. Dette sætter et pres på de små handelsbyer og ikke mindst Ribe, hvis byen fortsat skal være en sprudlende handelsby med attraktive tilbud til både turister og byens handlende.
”Ribe Handelsstandsforening har derfor forsøgt at være frontløber og vil tilpasse sig de trends, som vi ser på en overordnet plan for at kunne opfylde kundernes behov. Derved kan vi bevare et blomstrende handelsliv, hvor vi ser fremgang i bosættelse samt erhvervsaktiviteter” hedder det i en pressemeddelelse fra handelsstandsforeningen.
Bestyrelsen har fremlagt en ny og målrettet strategiplan til gavn for dens medlemmer samt byens handlende.
– Kort sagt ønsker vi at arbejde målrettet med aktiviteter, som øger medlemmernes omsætning, siger Peter Lauritzen, som er formand for Ribe Handelsstandsforening.
I det fokus ligger der forskellige områder, som alle har det fælles mål at øge omsætning, og det er i det lys, ansættelsen af koordinatoren skal ses.
Medlemmerne kan fremover opleve en mere personlig og vedvarende kontakt, som skaber grobund for et bedre fællesskab, da det giver mere værdi end en indsats hver for sig. Der ønskes et tættere samarbejde med medlemmerne, og der skal sikres mere differentieret kommunikation.
Peter Lauritzen tilføjer: – Vores medlemmer spænder vidt i brancher, og derfor vil vi kigge på opdeling af målgrupper, da medlemmerne kan opleve forskellige udfordringer – på den måde hjælper vi vores medlemmer bedst muligt og skaber mest værdi.
De nye tiltag, som ønskes realiseret, skal ses som en positiv udvikling over en længere periode. Der ligger et stort arbejde i implementering af initiativerne, så resultaterne i sidste ende opfylder byens samt medlemmernes behov.