Tekst: Johnny Tauman    Foto: Hasse Jørgensen

27. maj 2020

Med forudbestilte mødetider på www.esbjerg.dk undgår borgere og virksomheder fremover at spilde unødig tid. Det betyder, at de kan se frem til mere målrettede sparringsmøder med en byggesagsbehandler, som har sat sig godt ind i sagen på forhånd.

On-line booking

Det har været kutyme, at man kunne tage forbi Byggeservice på Esbjerg Rådhus for at få en byggesagsbehandler til at kaste et blik på en tegning og stille spørgsmål om det planlagte byggeri. Fra den 27. maj kan og skal ansøgere af byggetilladelser i ro og mag booke en tid til et møde via et online-booking system på www.esbjerg.dk. Det vil gøre servicen bedre og fremme kvaliteten af dialogen omkring byggetilladelser.

Forventningsafstemning FØR et møde

– Den nye ordning handler om at tilgodese ansøgerne og deres behov. Vi vil gerne levere en rigtig god service til de, som søger om en byggetilladelse. I stedet for at ansøger spilder tid på at ulejlige sig forbi rådhuset og vente på en ledig byggesagsbehandler, så får vi en bedre forventningsafstemning før et møde. Et planlagt møde, hvor begge mødedeltagere er forberedte, vil understøtte en mere uddybende dialog med ansøger, som sikkert vil opleve en mere relevant rådgivning “, forklarer Karen Sandrini, formand for Plan & Miljøudvalget.

Tvivlsspørgsmål afklares på forhånd

Ordningen rummer også et internt effektiviseringspotentiale, fordi byggesagsbehandlerne bedre vil kunne tilrettelægge arbejdet uden at skulle tage højde for evt. afbrydelser i løbet af dagen. I stedet vil byggesagsbehandlerne kunne sætte sig ind i en sag forud for et booket møde og fx afklare tvivlsspørgsmål inden. Har man som ansøger brug for en hurtig afklaring på et spørgsmål om en byggesag, vil man stadig kunne gøre det telefonisk.

System genbruges

Esbjerg Kommune undgår at investere i et nyt bookingsystem for at implementere tidsbestillingen af møderne. En eksisterende løsning kan nemlig bruges.
– Vi udnytter de ressourcer, der allerede er til rådighed. Tidsbestillingssystemet vil mange kunne genkende som det system, der også bruges ved bestilling af en tid til at få lavet pas eller sygesikringskort. Men fremover vil det altså også blive brugt til at få et møde med en byggesagsbehandler, slutter Karen Sandrini.