Tekst og foto Hasse Jørgensen, tirsdag den 20. december 2022
Når vognmand Preben Leth og hustru Susanne ved årsskiftet sælger store dele af virksomheden fra, bliver der mere tid til fritidssyslerne, som for Prebens vedkommende betyder omkring 20.000 kilometer på motorcykel – i sommermånederne, med Susanne på bagsædet.
Og årsagen til frasalget af en stor del af virksomheden er netop ønsket om at trappe arbejdsmæssigt ned.
Vognmand Leth a/s har for tiden otte blandede lastbiler og går efter årsskiftet ned til to krantrækkere. Det betyder også, at de fleste af chaufførerne er afskediget. En bliver i firmaet, og stort set alle de andre har fået arbejde.
– Der er én, hvor det hele ikke er faldet på plads endnu, men vi regner også med, at han får fast arbejde. Og vi har haft nogle virkeligt dygtige medarbejdere, som vi har været meget glade for, fortæller Susanne og Preben Leth en stille formiddagstime på kontoret på Industrivej.
Marius Pedersen, Esbjerg, overtager al affaldskørsel og de 68 containere, Vognmand Leth a/s har indtil årsskiftet. De seks lastbiler er solgt til anden side.
Kranarbejde og montage
Det betyder, at Vognmand Leth a/s ikke fremover kører containere, entreprenørkørsel eller leverer sand og grus. Fremover koncentrerer firmet sig om kranarbejde og montage.
– Afdelingen med sand og grus har vi ikke solgt, men det stopper vi med ganske enkelt, fordi vi med salget af de seks lastbiler ikke har køretøjer til opgaven, fortæller Preben Leth, der føjer til, at det er mærkeligt, at han ikke længere skal køre sommerhuselementer for Planet Huse.
– Dem har vi kørt for i mere end 20 år i både ind- og udland, men uden biler, kan vi heller ikke køre for dem. Jeg har dog sagt ja til at hjælpe, hvis det kniber, og det er mærkeligt, at jeg ikke længere kan følge med i, hvad der sker i det firma, siger Preben Leth.
Beholder grund og bygninger
Den 20.000 kvadratmeter store plads med garage- og kontorbygninger ved Industrivej beholder Susanne og Preben Leth indtil videre.
Preben Leth vil sammen med en ansat fortsat styre de to kranbiler, mens Susanne fortsat vil passe kontorarbejdet.
– For mig betyder det, at jeg fortsat vil arbejde om dagen, men jeg har ikke så meget at se til, når jeg kommer hjem. For Susanne betyder det, at hun får langt mindre kontorarbejde, fortæller Preben Leth, der videre siger, at det da har været en opgave at få arbejde til alle lastbiler og chaufførerne, for ingen af dem skulle holde stille.
– Vi får ikke så mange spekulationer, siger de to.
– Hvad skal tiden så bruges til?
For Preben gælder det ture på motorcyklen.
Med i Golden Wing
– Jeg er med i Golden Wing, og klubben tager på udflugt i foråret, sommeren og efteråret. Sidste år kørte jeg 20.000 kilometer på motorcykel i ind- og udland. Om sommeren er Susanne med på bagsædet, men forår og efterår gider hun ikke.
– Jeg har bl.a. været med i Belgien i april. Om morgenen regnede det, og aftenen, da vi slog telte op, regnede det rigtig meget, om natten frøs det, og næste morgen var der flere centimeter is på teltet. Det var koldt, mindes Preben Leth.
Og netop det med kulden er årsagen til, at Susanne ikke er med på bagsædet forår og efterår.
– Men om sommeren nyder jeg det. Så har vi telt, gummimadrasser og dyner med på en trailer efter motorcyklen. Jeg kan godt huske, at da jeg første gang hørte om det sagde, at nu har vi kørt i campingvogn så mange år, så jeg skal ikke i telt. Men jeg er kommet ned i det, lyder det med et grin fra Susanne.
Så har jeg fri, fri
Hun fortæller, at hun nyder turene på bagsædet og også det lille blund, hun kan få her.
– Du skal ikke have kørekort til motorcykel?
– Bestemt ikke. Det er nok, jeg kører bilen hjem, så lad Preben køre motorcyklen.
– Hvad så med dig, når Preben er alene afsted?
– Så har jeg fri, fri og laver noget af det, han ikke gider, lyder det med endnu et stort grin, hvorefter fortsættelsen kommer:
– Vi er så meget sammen i det daglige, at det også er rart, at vi kan foretage os noget hver for sig.
Fakta
Det var Preben Leths far, Verner Leth, der startede vognmandsforretningen i 1979 med to biler og kørsel med dagrenovation. Preben og Susanne Leth kom ind i firmaet i 1990 og overtog det i 1999. Firmaet havde i flere år til huse i ”Gallegården” ud mod hovedvej 11, som i dag ejes af CB Auto. Vognmandsfirmaet flyttede i 2008 fra ”Gallegården” til de nuværende lokaliteter.